maandag 15 oktober 2007

Mozes, man van gebed (deel 5 / Slot) - verslag lezing

Omwille van 2 dagen bijbelstudies (i.v.m. rentmeesterschap) ben je even verstoken gebleven van nieuwe berichten. Maar dit slotgedeelte van de lezing over "Mozes, man van gebed", door Dato Steenhuis (gegeven op zaterdag 29 september ll. in Menen in het kader van de reeks "M/V van gebed") had je nog tegoed.

Deze Mozes, die alles overhad voor de glorie van de Heer, deze bidder, die heeft begrepen dat het hierom ging; om de Here God die in zegen voorziet. De Here zou in Jeruzalem wel Zijn plaats hebben ... Vanuit Golgotha komt zegen. Golgotha is trouwens een uitloper van de tempelberg, de berg Moria.
In de toekomst zullen zegenstromen uit dat altaar vloeien. Wie is de zegenbron? De Heer Jezus. Zie ook het boek Openbaring: het centrum van de zegenstroom is er de boom des levens. Dan denk je aan Golgotha: vervloekt is ieder die aan een hout hangt. Rechts en links had je daar een kruis, maar ook in het midden stond een kruis. Hij hing er aan het hout.

Hoe kom je daarachter? Als je heel dicht bij Hem bent, als je in gebed gaat.
Het Heilige der Heilgen is voor ons niet onbereikbaar. Het is onze bijeenvergadering tot Hem, bij Hem zijn. Onze samenkomst. Het gaat niet om 10 u. ’s morgens op zondag. Dat is goed. Maar is er ’s maandags dan geen ontmoeting met God mogelijk? Gelukkig wel. Dank u dat ik ook op maandagmorgen om 5 u. bij U mag komen.

Als Mozes er kwam, was de Heer er ook. Elk tijdstip, elk moment: “Ik ben er voor je.” Hij is er en spreekt. We zijn het soms een beetje kwijt. We mogen wel heel dicht bij Hem komen, door een nieuwe en levende weg.
Door het voorhangsel heen, mogen we bij God komen. In volle zekerheid des geloofs. Daar mag je de Here ontmoeten.
Je bent echt welkom, want God wil zo graag dat jij bij Hem komt. Dan word je een M/V van gebed.

Gaat het in je gebed dan 10 keer over die fiets of zo van je? Zo dicht bij U wil ik het niet meer hebben over die fiets, maar wel over wat U belangrijk vindt in het leven. U bent belangrijk, niet die fiets.
Een predikant in Amsterdam maakte van alles mee. Iemand die vroeger in het leger des heils zat, riep altijd “Halleluja!” tijdens de diensten van de predikant.
Voor de kerstwijding werd deze man gevraagd: “Wil je aub deze keer niet halleluja roepen? In ruil krijg je dan een setje dekens.” Maar de dominee preekte zo geweldig, en de man riep: “Dekens of geen dekens, halleluja!” Dit is het: je komt zo geweldig dichtbij dat je verlangt om de Heer te prijzen.

Het voorhangsel ga ik voorbij. Het gaat niet meer om mij, het gaat om U.
Mozes heeft van mond tot mond met de Here gesproken. Maak mij ook een beeld van U, ik wil zo graag op U lijken en van U genieten.
Dat is de zegen van een M/V van gebed.

Bid je dan 3 u. per dag, hele nachten, hele weken, 40 dagen?
Misschien moet je ook wel werken. Dat blijkt uit Nehemia: zijn gebed ging gepaard met het schenken van een glas wijn. Het was een schietgebedje van Nehemia.
De Here geeft het zijn beminden in de slaap. Dat mag ik zelf ook ervaren. Dikwijls bid ik: “Ik weet niet wat ik zeggen moet morgenavond, maar zou U het willen geven?
Zo vaak brengt de Heer dingen in mijn gedachten. Soms denk ik plots aan teksten die de Heer zomaar in gedachten brengt. Dit is een zegen van vertrouwelijke omgang met de Heer.
Gods verborgen omgang, vinden zielen waar zijn vrees in woont. Daar maakt hij zijn wegen bekend. Een prachttijd breekt aan.
Bid maar. Ga naar binnen. Ga naar de Heer. Je hebt niets, het is pure genade. Maar de Here wil je wel zegenen. Een prachttijd breekt dan aan.

1 opmerking:

  1. bidden vind ik heel belangrijk
    je voelt je nooit eenzaam of alleen, als je bid tot God, altijd is HIJ er voor ons
    ik ben dus bezig met het lezen van Mozes, maar ik moet zeggen, dat al die wetten mij wel een beetje tegensteken, en dan hoe die tent er moet uitzien.
    Maar ik bijt er me door

    BeantwoordenVerwijderen