dinsdag 9 oktober 2007

Mozes, man van gebed (deel 2) - verslag lezing

Hier het tweede deel van de lezing die Dato Steenhuis op zaterdag 29 september gaf in Menen, over Mozes als man van gebed (reeks: M/V van Gebed)

Schriftlezing:
Ex19:3+17-20 (hij klom op tot God = bidden)
God tegemoet leiden van het volk; da’s de taak van ieder die leiding geeft: uit de legerplaats God tegemoet. Niet naar jezelf, maar naar de Here.
Iets unieks, Mozes sprak en God antwoordde.
Ex33:7b-9 +12-23
Zodra Mozes daar kwam, kwam ook de Here (vs9)
Dt9:25-10:1 (man van gebed, 40 dagen en nachten neergeworpen)


Het is onvoorstelbaar als je de geschiedenis van Mozes overdenkt, dat er ooit zo’n man Gods heeft geleefd. Mocht hij vandaag leven, dan zouden we allen een reis boeken om hem te ontmoeten. Denk maar aan alles wat hij mocht schrijven over het huis van God, over Abraham die zijn zoon offerde, alles wat in Nm, Dt, Lev stond.
Bovendien wist Mozes blijkbaar iets van ‘de uitgang die Hij zou volbrengen in Jeruzalem’. Net als Elia. Want kijk maar naar de verheerlijking op de berg.
Het suizen van een zachte koelte wordt trouwens ook besproken door Elia, ook verbonden met het ontmoeten van God. Het moet gewezen hebben naar die uitgang die Hij zou volbrengen.
Elia was een profeet, maar Mozes ook.

Mozes was de man van de wet, maar de wet is geen zware natte deken, maar een etalage van wie de Here zelf is. De wet wordt dan niet verstikkend, maar een onderwerp van studie om te ontdekken wie de Here is. Mozes heeft geweten wat God ging doen om Zijn volk te bevrijden.
Mozes heeft toch gezegd: “de Here zal het doen!” Ondanks de kritiek van eigen volk en van Egyptenaren. Hij zag op God.

De 10 plagen waren ook profetische vergezichten van wat de Here nog zal doen, zie de plagen in Opb 16. Laten iets zien van wat nog gaat komen, de bevrijding die God wil geven, het beloofde land dat God wil schenken.
Dit is dus niet een puur historisch boek, maar is ook duidelijk profetisch. Heel concreet.
Mozes heeft in zijn 5 boeken ook een prominente rol; hoe dit precies gegaan is weten we niet. Misschien had hij een heel assortiment tabletten e.d.aangelegd, en werd daaruit dan een selectie gemaakt. Bepaalde dingen heeft hij ook niet meegemaakt, maar wel beschreven, zoals rond Adam & Eva.

Ex29: De Here zegt: Ik heb jullie tot Mij gebracht, want Ik wil bij jullie wonen. Niet hun probleem is de basis voor de verlossing uit Egypte, maar het plan van God om bij hen, Zijn volk, te wonen.

Mozes heeft met de Here God gepraat. 40 dagen was Hij bij de Here op de berg. Alles beefde, alles sidderde. Als de Here neerdaalt dan gebeurt er iets bijzonders. Ook als de Here straks zelf terugkomt op de Olijfberg, dan gebeurt er wat.
Als Mozes dicht bij de Here was, dan straalde het gezicht van Mozes. Op de berg kreeg hij 2 stenen tafelen, het visitekaartje van wie de Here zelf is. Daarmee is hij naar de legerplaats getrokken, waar het volk een gouden kalf gemaakt had. Aaron had een smoes. Maar ze hadden heel bewust iets in Egypte gezien, en ze doen het na.
Mozes gooit de tafels stuk. Nergens hoor je kritiek van de Here dat dit unieke stukken waren. Waren de tafelen niet stukgegooid, dan zou het volk stukgegooid moeten worden.
Stel je voor: Jahweh zelf komt met al zijn grootheid. Hij die te rein van ogen is zou daar komen, Mozes besefte dat dit dodelijk zou zijn. Alleen stam van Levi is voor de Here, dus nog geen 10 procent van het volk.
Stel dat de Here hier vanavond onder ons komt. Wat zou er gebeuren? Is Hij een soort lieve grootvader, zoals soms gedacht wordt? Hij is de Heilige, een verterend vuur. We zijn niet geneigd om daarover te spreken. Mozes heeft dit gesnapt: als God vanavond onder ons zou komen, wie zou dan bestaan?
Had Levi dan niet meegedaan met dans rond het kalf? Jawel. Zou er dan een uitweg zijn voor ons? Ja, als je voor de Here bent.
Dus zou iedereen die voor de Here is, eigenlijk moeten gaan staan, en duidelijk maken: ‘Ja, Heer Jezus, we willen voor U zijn.’
Het hele volk was gaan schuilen achter het bloed van het paaslam. Maar nu, op die ene bewuste dag, was er maar een heel klein deel dat voor de Heer was.
Ik hoop dat ieder hier zowel schuilt achter het bloed van het Lam én tegelijk voor de Here is, dat u kunt zeggen: ‘Dank u dat u mij redde, en al mijn schuld wegnam. En nu wil ik voor U zijn.’
Handopsteking? Waarom doen we het niet? Omdat we het niet gewoon zijn? Of omdat we koud zijn?
Het gaat om je hart, niet om uiterlijk vertoon. Maar ben je voor de Here?

1 opmerking:

  1. Bedankt Jan voor de uitleg ivm het vorig stuk van Mozes.
    Ik plaats nu weer een reactie via google en nu gaat het.
    Ik wist niet dat er in die verhalen profetische stukken zijn, je ziet maar dat je nooit te oud bent om te leren.
    Zondag waren we in de nieuwe wegwijzer aan het lezen over de hell's angels. Michael had graag het hele verhaal gelezen en ik heb dan maar vlug het boek besteld om met kerst te geven. Je ziet maar voor wat je boekje allemaal niet goed is.
    Wij lezen graag samen uit Wegwijzer.

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen