zondag 20 januari 2008

Gebedsweek: met Hem verbonden (zondag 20 jan.)

Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken.
Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen. (Joh. 15:5)

Gelijk de Vader Mij heeft liefgehad, heb ook Ik u liefgehad; blijft in mijn liefde. Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde. Dit heb Ik tot u gesproken, opdat mijn blijdschap in u zij en uw blijdschap vervuld worde.
Dit is mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijk Ik u heb liefgehad.
Niet gij hebt Mij, maar Ik heb u uitgekozen en u aangewezen, opdat gij zoudt heengaan en vrucht dragen en uw vrucht zou blijven, opdat de Vader u alles geve, wat gij Hem bidt in mijn naam. Dit gebied Ik u, dat gij elkander liefhebt.
(Joh. 15:9-17)

Om ook te lezen:
Efeze 1:3-14

Abstracte bespiegelingen over 'verbonden zijn in het geloof' hebben soms weinig zin. Jezus heeft met de gelijkenis van de wijnstok een concreet voorbeeld gegeven.

Zoals de ranken verbonden zijn aan de wijnstok, zo moeten ook de christenen verbonden zijn aan Jezus. Dat betekent afhankelijkheid, maar ook een 100 procent groeigarantie. In een tijd waarin men zich niet meer vast durft te binden, krijgt het woord 'blijven' een bijzondere betekenis. Alleen wie met Jezus vergroeid is, wordt met Gods liefde doorstroomd. De eigen 'levenssappen' volstaan niet om Gods doel te bereiken, namelijk blijvend vrucht dragen. Die liefde wordt in de vruchten zichtbaar, en aan de vrucht worden wij beoordeeld.
Jezus toont zich aan hen die doen wat Hij zegt. Dat geldt ook in een tijd waar het Bijbelwoord plaats moet maken voor gevoel en beleving. Christus kiest mensen uit en wijst ze aan om heen te gaan en vrucht te dragen. Dus moeten wij gaan, en niet langer wachten. Gebed voor onze medemens hoort bij die actie.

Wij danken ...
- God, de Vader en de landman, heeft het goede met ons voor,
- De liefde van Jezus, onbaatzuchtig aan het kruis, machtig in de Opstanding, doorstroomt ons en laat de vruchten groeien,
- God, die ons snoeit om de vruchten beter te laten groeien,

Wij verootmoedigen ...
- Vruchten en resultaten in de gemeente mogen niet tot strijd leiden,
- Op welke manier zijn wij betrokken bij evangelisatie?

Wij bidden ...
- om nieuwe en vaste levensverbintenissen met Jezus,
- dat die verbintenissen bij zullen dragen tot de eenheid van de gemeente, en dat er blijvende vrucht uit voort zal komen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten