donderdag 27 december 2007

Waarom Hem iets vragen?

Als kerstcadeau kreeg ik het boek "Ik zeg Papa - over vertrouwelijk en persoonlijk gebed" van Larry Crabb. Ik hoop het de komende tijd te lezen en er uit te leren. Regelmatig kan er op de blog dus wel iets uit opduiken. Hier al meteen de intro uit het boek, een citaat van George MacDonald.

"Maar als God zo goed is als u zegt, als Hij alles weet wat we nodig hebben, zelfs beter dan wij dat zelf weten, waarom is het dan nog nodig Hem om ook maar iets te vragen?

Dit is mijn antwoord:
Stel dat bidden volgens God iets is waaraan wíj in de eerste plaats het meeste behoefte hebben. Stel dat het God in zíjn opvatting over bidden voornamelijk gaat om het vervullen van onze grote, onze eindeloze behoefte - de behoefte aan Hemzelf?
Honger mag een weggelopen kind dan naar huis drijven, uiteindelijk heeft het kind meer behoefte aan zijn moeder dan aan eten. Gemeenschap met God is de enige behoefte van de ziel die uitstijgt boven alle andere behoeften. Bidden is het begin van die gemeenschap en de aanleiding voor dat gebed is een behoefte. Op deze manier begint gemeenschap met God, eenwording met Hem - het enige en werkelijke doel van bidden."

5 opmerkingen:

  1. Dag Jan
    Ik hoop dat je het niet kwalijk neem, dat ik soms stukjes van je blog op mijn logje zet
    zo lezen er heel veel mensen mee wat je neergeschreven hebt, en nu maar hopen en bidden dat hun hart ook open gaat voor de Heer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Christine,
    citeer maar veel uit m'n blog, hoe meer hoe liever eigenlijk. Het is uiteindelijk de bedoeling dat mensen iets hebben aan de dingen die ik online zet, of dit nu via mijn webadres is of een ander is niet zo belangrijk.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Jan,

    Sjapoo voor jouw werk dat je erin steekt,
    Ik kan vaak niet volgen :-))
    Gods zegen en wijsheid toegewenst en doe maar lekker door!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. allé kkan nie volgen omdat de artikels elkaar rap opvolgen héé

    BeantwoordenVerwijderen
  5. thnx voor de bemoedigende reacties.

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen