woensdag 19 december 2007

Als je niet geneest, lopen ze je voorbij

Lezenswaardig artikel over genezing in het Nederlands Dagblad. 2 fragmenten:

1.
"Dineke Sinke had, vertelt ze op haar website, al van jongsaf aan een ziekte waarbij de gewrichten nogal 'los' zaten. Een verzwikte pols of enkel had ze zomaar. Bij haar zwangerschap in 1992 kreeg ze ontstekingen aan de gewrichten, daardoor bekkeninstabiliteit en later een hernia. Jarenlang lag ze vrijwel permanent op bed, met altijd pijn; sinds 2002 kon ze een paar uur per dag op zijn.

Tijdens een avondmaalsdienst op een zondagmiddag in oktober vorig jaar bad de predikant een formuliergebed, waarin gezegd werd dat God met één woord kan genezen - zoals de centurio tegen Jezus zei in Marcus 8 - gevolgd door de bede: 'Spreek, Heer!' Tijdens een stilte daarna voelde het alsof ,,Gods Geest mijn geest aanraakte'', schrijft Sinke. ,,Ik voelde geen enkele pijn meer in mijn lichaam, maar dat kon ook de euforie van het moment zijn. Ik wilde geen valse hoop hebben en teleurgesteld worden. Maar intuïtief wist ik dat ik genezen was, hoewel mijn verstand er niet bij kon.''

Een week later stelde de fysiotherapeut vast - zonder dat zij iets gezegd had - dat de ontstekingen en beschadiging van de gewrichten weg waren."

2.
"Tijdens haar ziekte zeiden mensen soms dat ze meer om genezing moest bidden, of naar genezingsdiensten moest gaan.

Na haar genezing kreeg ze een paar keer de vraag in welke kerk dat gebeurd was, dan wilden mensen met een ziek familielid daar ook naartoe.

Ze bleken vooral last te hebben van het geklaag van de zieke, merkte Sinke. ,,Het was ook onze ervaring tijdens mijn ziekte. Dat juist die mensen over gebedsgenezingdiensten begonnen, met wie je moeilijk van hart tot hart een gesprek kon krijgen. Ze wilden niet horen wat God ons deed ondervinden. Ze wilden niet geconfronteerd worden met lijden waar ze niets aan konden doen. Wat we ook gemerkt hebben, is dat juist die mensen die van God genezing en voorspoed claimen, hun hart verheffen en zich beter voelen dan een zieke. Ze vergeten het glaasje water dat je als zieke nodig hebt. Ze oreren en stallen uit als een marktkoopman wat God allemaal wil geven, maar wat ik niet lijk te willen aannemen. En vervolgens zien ze mij niet meer liggen en lopen als de priester en de Leviet voorbij.'' Dat laatste is een verwijzing naar een gelijkenis van Jezus, over belangrijke mensen in Gods volk die een gewonde man langs de weg niet wilden helpen."

Het hele artikel vind je hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten