dinsdag 2 juni 2015

Na deze dingen zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel (Opb. 4)


Deuteronomium 6; Psalm 89; Jesaja 34; Openbaring 4

Openbaring 4 is voor Openbaring 5 wat een setting is voor een drama. Openbaring 4 is een beschrijving, in apocalyptische symboliek, van de troonzaal van God de Almachtige; in Openbaring 5 speelt het drama zich in die setting af.

Johannes identificeert de stem die hij hoort, als de stem die hij eerst tot hem hoorde spreken als een bazuin (4:1) – de stem van de verheerlijkte Heer Jezus (1:10-16). Johannes wordt geroepen door een open deur in de hemel om de elementen van het spectaculaire gezicht te zien dat zich ontvouwt in de daaropvolgende verzen.

Onmiddellijk is hij ‘in de geest’ (4:2; NBG vermeldt ‘in vervoering des geestes’) – misschien een bepaalde door de Geest gegeven mentale staat of visioen, of misschien, zoals Paulus (2 Cor. 12:1-10), weet Johannes niet echt wat de aard van zijn vervoering is.

Maar wat hij ziet is duidelijk genoeg:

(a) Johannes ziet de centraliteit en onuitsprekelijke majesteit van de Almachtige (4:2b-3). Hij zorgt ervoor dat zijn lezers niet vergeten dat boven alle tijdelijke tronen, waarvan sommige verantwoordelijk zijn voor vreselijke vervolging, de ultieme troon staat, de troon van God.
Hij beschrijft de stralende heerlijkheid van licht dat weerkaatst wordt als door kostbare edelstenen, zoals bij de kroonjuwelen in de Tower of London. Je kunt niet weggaan van dit gezicht en God toelachen. Deze verblindende, schitterende schoonheid wekt ontzag maar staat geen namaak toe (vgl. Ez. 1:28).

(b) Johannes ziet de goddelijke troon omringd door spectaculaire hemelse wezens (4:4). Hoewel het mogelijk is de ‘oudsten’ te beschouwen als een beeld van gelovigen uit zowel het oude als het nieuwe verbond, is het beter hen te zien als een hoge orde van engelen.

Ze bieden de gebeden van Gods heiligen aan God aan (5:8), een taak van engelen (8:3). Gelovigen zingen een nieuw lied dat de oudsten niet kunnen zingen (14:3).
In de gezichten van 7:9-11 en 19:1-4 vind je de oudsten in concentrische cirkels tussen engelen en de vier levende wezens (de hoogste orde van engelenwezens).

Een oudste verklaart regelmatig wat er gebeurt (bijv. 5:5) – een gebruikelijke taak voor engelen in apocalyptische literatuur. Hier omringen ze de troon en nemen ze deel aan de aanbidding.

(c) Johannes ziet de heilige verhevenheid van de Almachtige. Dit is het punt van de drie beschrijvingen in 4:5-6a. De enorme storm herinnert de lezer aan Sinai (Ex. 19:16). De zee dient als een symbool voor de gehele gevallen orde; dit is waarom er in de nieuwe hemel en de nieuwe aarde geen zee meer is (21: 1). Johannes is afgescheiden van de Almachtige door deze en verwante fenomenen.

(d) Johannes ziet de vier levende wezens, beschreven in bewoordingen die ontleend zijn aan Jesaja 6 en Ezechiël 1 en 10. Ze zijn de hoogste engelenwezens, die de lof aan de Almachtige orkestreren en zijn verheven regering weerspiegelen (4:6b-11).
Alleen God dient aanbeden te worden, want alleen Hij is de Schepper (4:11), en alle andere gezag is van Hem afkomstig (4:10).


Eigen vertaling van de overdenking bij 2 juni uit 'For the Love of God - Volume 2'. Dit is een dagboek door D.A. Carson, uitgegeven in 1999 door Crossway Books. Volumes van het dagboek kunnen in het Engels online gevolgd worden via de blog For the Love of God (The Gospel Coalition). For the Love of God volume II is beschikbaar in pdf-formaat voor gratis download via deze link naar For the Love of God Volume II. Met toestemming overgenomen van Crossway, de uitgeverstak van Good News Publishers, Wheaton, IL 60187, www.crossway.org Rechten Nederlandse vertaling: Jan Leplae – Niets van deze vertaling mag overgenomen worden zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten