vrijdag 7 maart 2014

In genade voorziet God in een Jetro (Ex. 18)


Exodus 18; Lukas 21; Job 36; 2 Korinthiërs 6
Je kunt je de gesprekken tussen Mozes en zijn schoonvader Jetro, tijdens de tientallen jaren die ze in Midian samen doorbachten, alleen maar voorstellen. Maar het is duidelijk dat ze het soms over de Here God hadden. Geroepen tot die buitengewone bediening, vertrouwde Mozes tijdelijk zijn vrouw en zonen aan de zorg van zijn schoonvader toe (Ex. 18:2).

Misschien werd die beslissing voorafgegaan door de buitengewone gebeurtenis beschreven in Exodus 4:24-26, waar Mozes’ eigen zonen in het licht van die nieuwe opdracht een noodbesnijdenis ondergaan om Mozes’ gezin in overeenstemming te brengen met het verbond met Abraham, waardoor ze de toorn van God afwenden.

Maar nu verneemt Mozes dat Jetro hem komt bezoeken, terwijl hij hem herenigt met zijn vrouw Sippora en hun zonen Gersom en Eliëzer. Al gauw zet Mozes de vroegere gesprekken voort. Deze keer geeft hij zijn schoonvader een indrukwekkend verslag van alles wat de Heer had gedaan toen Hij zijn volk bevrijdde uit de slavernij in Egypte.

Ongetwijfeld is een deel van Jetro’s blijdschap (18:9) te verklaren door de band met zijn schoonzoon. Maar neem je zijn uiteindelijke beoordelende commentaar op zijn volle waarde, dan is Jetro ook tot een beslissend besluit gekomen: ‘Nu weet ik, dat de HERE groter is dan alle goden; want Hij heeft het volk uit de macht der Egyptenaren gered, omdat dezen overmoedig tegen hen waren opgetreden’ (18:11). En hij brengt offers aan de levende God (18:12).

Al dit materiaal vormt de achtergrond voor wat plaatsvindt in de rest van het hoofdstuk. De volgende dag ziet Jetro Mozes pogingen ondernemen om recht te spreken bij elk dispuut in de prille natie.

Met wijsheid en inzicht spoort hij Mozes aan tot een belangrijke bestuurlijke herschikking – een strikt rechtssysteem waarbij de meeste beslissingen worden genomen op het laagst mogelijke niveau en alleen de moeilijkste zaken nog voorbehouden blijven voor Mozes zelf , het ‘hooggerechtshof’.

Mozes luistert aandachtig naar zijn schoonvader en zet het hele plan in werking (18:24). De voordelen zijn niet te schatten: voor het volk, dat door het systeem minder gefrustreerd raakt, en voor Mozes, die niet langer uitgeput is. En aan het eind van het hoofdstuk keert Jetro terug naar huis.

In bepaalde opzichten is dit verslag verrassend. Belangrijke bestuursstructuren worden onder de verbondsgemeenschap ingevoerd zonder enig woord van God. Waarom wordt Jetro, hoogstens aan de rand van het verbondsvolk, toegestaan een dergelijke buitengewone rol te spelen als raadgever en vertrouweling van Mozes?

De vragen lossen zich vanzelf op. God mag gebruik maken van de middelen van ‘algemene genade’ (Eng.: common grace) om zijn volk te onderwijzen en te verrijken.

We zien even veel de soevereine goedheid en voorzienigheid van God wanneer Hij Jetro op dit gunstige moment op het toneel brengt, als wanneer hij de wateren van de Rode Zee splijt. Zijn er niet ook hedendaagse overeenkomsten?


Eigen vertaling van de overdenking bij 7 maart uit 'For the Love of God - Volume 1'. Dit is een dagboek door D.A. Carson, uitgegeven in 1998 door Crossway Books. Volumes van het dagboek kunnen in het Engels online gevolgd worden via de blog For the Love of God (The Gospel Coalition). For the Love of God volume I is beschikbaar in pdf-formaat voor gratis download via deze link naar For the Love of God Volume I. Met toestemming overgenomen van Crossway, de uitgeverstak van Good News Publishers, Wheaton, IL 60187, www.crossway.org Rechten Nederlandse vertaling: Jan Leplae – Niets van deze vertaling mag overgenomen worden zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten