woensdag 1 oktober 2008

Publiek protest of stil blijven?

Op www.habakuk.nu staat het stuk "Geworteld in gebed". De redactie van Habakuk schrijft het volgende:

"Van de satirische website Goedgelovig.nl kregen wij onlangs een flinke veeg uit de pan. Het grote bezwaarpunt van Goedgelovig: Habakuk.nu publiceert regelmatig proteststukken, maar in een reactie op de Madonna-actie wordt plotseling beweerd dat christenen zich niet publiekelijk moeten manifesteren, maar zich beter kunnen toeleggen op ‘stil protest’ (gebed). Is dit niet een beetje inconsequent? Ons antwoord: ja, dat is inderdaad een beetje inconsequent.

In onze reactie op de Madonna-actie schreven we: ‘Een dominee deed bij het Madonna-concert in 2006 een valse bommelding om de popdiva van haar act te weerhouden. Terecht dat Goedgelovig-columnist Butler daar de spot mee drijft. Want moet je een publieksstunt beantwoorden met weer een nieuwe publieksstunt? Moeten wij het ‘opnemen' voor God? En als zo'n actie mislukt, is dat dan een teken van Gods zwakte? Kan Hij de godslasteraars niet aan?’

Wij vonden het een beetje gênant dat deze dominee het publiekelijk opnam voor Gods eer, omdat zo’n actie Gods naam eerder belachelijk maakt dan eert. Dit leidde tot de conclusie: ‘Protest is in de Bijbel zelden publiek protest, maar vrijwel altijd verborgen protest. Bijbels protest is gebed, verootmoediging. Ons antwoord op de brute machten van dood, geweld, ziekte, belediging en plat entertainment is geen publieksmanifestatie, maar liefde, kwetsbaarheid en omzien naar de weduwen en wezen.’

Eenzijdig

En die conclusie is wat eenzijdig. Terecht merkte een wakkere lezer op: ‘Jeremia sprak op het tempelplein en deed nog veel meer aan publieke protesten. Micha ook en Jezus reinigde het tempelplein hardhandig (nog radicaler dan de profeten). Daarnaast waren de woorden van Jezus zeker niet een verborgen protest.’

Publiek protest kan heel Bijbels zijn en dat werd in ons stukje onvoldoende belicht. Want inderdaad: een publieke sorry-actie kan een heel sympathiek en christelijk gebaar zijn. En dat een publieksmanifestatie tegen onrecht, discriminitatie of vervolging ook heel christelijk kan zijn, spreekt vanzelf. Sterker nog: als christenen mogen we ons wel meer bezighouden met dit soort publieke protestacties.

Verborgen protest

Toch is een pleidooi voor ‘verborgen protest’ geen totale onzin. De Heilige Geest leidde Jezus veertig dagen naar de woestijn voor Hij zijn publieke optreden begon. Paulus leefde na zijn bekering zo'n twee jaar in stilte, gebed en verborgenheid voor hij het evangelie aan de heidenen ging verkondigen. En Jacobus schrijft: ‘Voor God, de Vader, is alleen dit reine, zuivere godsdienst: weduwen en wezen bijstaan in hun nood, en je in acht nemen voor de wereld en onberispelijk blijven.’

Misschien is dit wel de juiste conclusie: publiek protest moet geworteld zijn in 'verborgen protest', dus in gebed, verootmoediging en zorg voor kwetsbaren. Zo’n houding kan ons bewaren voor publieke acties die Gods heilige naam belachelijk maken."

Bron: site Habakuk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten