vrijdag 17 oktober 2008

7 implicaties van het boek Job

Naar aanleiding van een regionale conferentie van Desiring God over het boek Job, vandaag een post door Abraham Piper (zoon vàn) op de blog van Desiring God: 7 Implications of the Book of Job. Ze zijn gebaseerd op een preek van John Piper: "Job: Reverent in Suffering." Ik vertaal de hoofdlijn hieronder. Volg de conferentie (met ook binnenkort weer mp3's) op de blog van DG.


4 theologische implicaties van het boek Job:
1. Het is satans doel om onze vreugde in God kapot te maken
Hij gebruikt 2 wapens: pijn en plezier.
- Hij gebruikt pijn om ons te laten voelen alsof God krachteloos of vijandig is.
- Hij gebruikt plezier om ons te doen voelen dat God overbodig is.
2. Het is Gods doel om Zijn waarde te verheerlijken in het leven van Zijn volk
Het grote doel van God in de schepping en in de verlossing is om de oneindige waarde van Zijn heerlijkheid tentoon te spreiden en te bewaren. Hij doet het door een volk te verlossen dat Hem boven elk aards genoegen en plezier liefheeft.
3. God geeft Satan beperkte macht om pijn te veroorzaken
Job1:12: "En de HERE zeide tot de satan: Zie, al wat hij bezit, zij in uw macht; alleen tegen hemzelf zult gij uw hand niet uitstrekken." En in 2:6: "En de HERE zeide tot de satan: Zie, hij zij in uw macht; alleen, spaar zijn leven."

Satan kan geen beweging maken zonder de toelating van de almachtige God. Satan mag dan een leeuw zijn, hij hangt wel aan de leiband. Hij krijgt slechts ruimte volgens Gods eigen soevereine doelen.
4. Satans werk is uiteindelijk het werk van God
Heb je erop gelet dat de 2 keer dat een scene uit de hemel getoond wordt, dat Job dan aan satans macht wordt overgegeven?

Maar toen satan zijn werk gedaan had van Jobs rijkdom en familie af te nemen, toen zei Job in 1:21: "De HERE heeft gegeven, de HERE heeft genomen, de naam des HEREN zij geloofd."
Job zegt dat het uiteindelijk de Heer zelf was die zijn gezin en rijkdom wegnam. De geïnspireerde schrijver van het boek geeft nog een commentaar om misverstanden te voorkomen. Opdat niemand zou zeggen dat Job satans werk aan God toeschrijft, noteert hij: "In dit alles zondigde Job niet en schreef Gode niets ongerijmds toe."
Het is geen zonde om te zeggen dat hetgeen satan deed, uiteindelijk door God gedaan was, omdat God over de satan regeert.

(Vergelijk verder de 2e hemelse scene en 2:6-7 met 2:10 - En toch staat er weer geschreven dat Job met zijn lippen niet zondigde.)

Jobs rots om te schuilen en zijn hoop wanneer alles leek in te storten was de absolute soevereiniteit van God.


Daarom zijn er ook 3 persoonlijke gevolgtrekkingen uit het boek Job:
1. Laten we bij Job aansluiten en de absolute soevereiniteit van God met heel ons hart bevestigen.
Laten we met de psalmist zeggen: "Onze God is in de hemel, Hij doet al wat Hem behaagt" (Psalm 115:3).

Laten we zeggen met Daniël: "Hij doet naar zijn wil met het heer des hemels en de bewoners der aarde: en niemand is er, die zijn hand kan weerhouden of tot Hem kan zeggen: wat doet Gij?" (Dan4:35 - typefout in de blog van DG, JL)
2. Laat je tranen vrijelijk vloeien wanneer het onheil komt
"Toen stond Job op, scheurde zijn mantel en schoor zijn hoofd; daarop wierp hij zich ter aarde, boog zich neer" (1:20).
Zijn tranen van pijn en verdriet zijn geen teken van ongeloof. De grootsheid van zijn aanbidding komen voort uit het feit dat ze geuit worden temidden het verdriet, niet omdat ze verdriet vervangen.

En laten de anderen onder ons wenen met hen die wenen.
3. Vertrouw in de goedheid van God, en laat Hem je schat en je vreugde zijn
Zelfs als God de satan had toegelaten om Job het leven te benemen, dan nog weten we wat Job zou gezegd hebben. Hij zou het gezegd hebben met Psalm 63:4: "Want uw goedertierenheid is beter dan het leven".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten