donderdag 2 oktober 2008

“Je kunt niet alleen maar krabben waar het jeukt” (interview Keller)

Sinds een aantal weken ligt het boek “In alle redelijkheid” van Tim Keller ook bij ons in de boekhandels. In de VS was het een bestseller. CV-Koers heeft in zijn oktobernummer een interview met Keller overgenomen uit Christianity Today: 'Evangeliseren is: Laten zien dat het geloof waar is'. Hieronder wat fragmenten.



‘Tim Keller – als predikant verbonden aan Redeemer Presbyterian Church in Manhattan – is de drijvende kracht achter een aantal ambitieuze pogingen om urban professionals te bereiken met het Evangelie. Sinds kort geeft hij deze missie ook in boekvorm gestalte: begin dit jaar verscheen The Reason for God. Het boek belandde in maart en april prompt in de top-10 van de bestsellerlijst van The New York Times. De Nederlandse vertaling, In alle redelijkheid, ligt nu in de boekhandels en werd in het septembernummer van CV•Koers besproken.

Op uitnodiging van het Veritas Forum ging Keller op universiteiten in heel Amerika in debat over de inhoud van dit boek. Meer dan 6000 studenten kwamen hierop af. Volgens veel lezers geeft het boek goede antwoorden op prangende vragen over het christelijk geloof, van zowel christenen als niet-christenen.’


(…) ‘Ik ben ervan overtuigd dat veel christenen – omdat ze niet begrijpen wat ‘genade’ is – het ontzettend moeilijk vinden om goed om te gaan met een niet-christelijke leefomgeving. Ik denk dat dit komt omdat ze het Evangelie niet goed begrijpen, en niet omdat ze geen antwoord hebben op alle theologische vragen.’’’


‘U verzet zich tegen een marketing-achtige apologetiek in de trant van: ‘Het christelijk geloof heeft meer te bieden dan de levensbeschouwelijke alternatieven, dus kies voor het christendom.’ Waarom?’

‘,,Marketing draait om de behoeften die mensen ervaren. Je achterhaalt de behoefte en zegt vervolgens dat het christelijk geloof die behoefte vervult. Je moet je aanpassen aan wat mensen vragen. En als mensen een vraag stellen, wil je aantonen dat Jezus het antwoord is. Maar je komt op een punt dat je voorbij hun vraag moet gaan, naar de andere dingen die het christelijk geloof te zeggen heeft. Je kunt niet alleen maar ‘krabben waar het jeukt’. Marketing is: laten zien hoe het christelijk geloof tegemoetkomt aan de behoeften van mensen. Evangeliseren is: laten zien dat het christelijk geloof waarheid is.’


‘C.S. Lewis zegt ergens dat je niet moet geloven omdat het christelijk geloof relevant is of spannend of bevredigend. Geloof het omdat het waar is. En als het waar is, dan zal het ook relevant en spannend zijn en zal het je voldoening geven. Maar heel vaak zal het ook níet relevant of spannend of bevredigend zijn. Het zal je zwaar vallen om christen te zijn. Echt: alleen als je het geloof aanneemt omdat het werkelijk de waarheid is, ga je het volhouden om als christen te leven. En alleen dan zul je echt ontdekken hoe spannend het kan zijn, hoe relevant, en al die andere dingen.’’’

‘(…) het is een feit: mensen zíjn rationeel. Ze hébben vragen. Die vragen moet je beantwoorden. Je moet niet de indruk krijgen dat ik denk dat je door te redeneren tot geloof komt. Maar tegenwoordig wordt te veel nadruk gelegd op het persoonlijke. Je weet misschien dat ik een man van 57 ben. Dus je denkt: ‘Natuurlijk zegt hij dit.’ Maar ik zit midden tussen de twintigers. Het is niet zo dat ik niet weet wat er leeft onder jongere generaties.’’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten