maandag 30 juni 2008

De verloren God

Blogger en - vooral - auteur Alex Chediak interviewt Tim Keller naar aanleiding van zijn nieuwe boek dat op stapel staat: "The Prodigal God, recovering the heart of the Christian faith".

Een fragment uit het interview:


CHEDIAK: Waarom denk je dat Lukas 15:11-31 tot ons gekomen is als "de gelijkenis van de verloren zoon", en kun je ons misschien wat verduidelijken hoe je het bent gaan zien als meer?

KELLER: Ik weet niet hoe onze interpretatie van de gelijkenis in Lukas 15:11ev zo gefocust heeft op de jongere broer. Zelfs als je nog maar de verzen erop natelt is het duidelijk dat dit gedeelte slechts de helft van het verhaal uitmaakt. Lees je de gelijkenis in zijn verband - Lk15:1-3 - dan is het duidelijk dat Jezus de gelijkenis richt tot de Farizeeën, "oudere broers", die Jezus' warme ontvangst van de tollenaars en zondaars, "jongere broers" haatten. Dus is het lot en de beslissing van de oudere broer het echte hoogtepunt van het verhaal. (En het is een cliffhanger - we ontdekken nooit het antwoord van de Farizeeër/oudere broer.)

Dick Lucas predikte ooit over deze gelijkenis en gaf zijn preek de titel "Jezus discussieert met zijn critici"! In deze gelijkenis spreekt Jezus tot de mensen die Hem uiteindelijk zullen doden. Maar Hij, zoals de vader uit het verhaal, komt naar buiten en smeekt de Farizeeër/oudere broer om te plooien en binnen te komen op het feest van redding. Ik vind dit zo ontroerend. Dick Lucas, Ed Clowney en anderen toonden me dat de gelijkenis over broers gaat en in het bijzonder over de oudste."

Het hele interview is maar een klik verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten