zaterdag 28 juni 2008

Bloggen is goed, mààr ...



Een post van Ray Ortlund blijft me voor ogen staan: I need to change some things.

Ortlund heeft het over een artikel uit het januarinummer van Readers Digest: "Word niet overweldigd door technologie". Daarin komt:
• Het groeiende pak mails, sms'en en gsm-oproepen, gevoegd bij de meer traditionele communicatievormen, kan overweldigend zijn.

• Voortdurend verbonden zijn vernietigt grenzen en kan onze dagelijkse levens reduceren tot een "serie van constante kleine interrupties en stop-starts".

• Een deel van wat tot ons komt is non-informatie en is onze tijd en aandacht niet waard.

• Elektronische relaties zijn meer gevoelig voor misverstanden. Elke mail kan voortdurend afwegen vergen aan de kant van de ontvanger: "Hoe snel moet ik antwoorden? Waarom sta ik in CC? Is hij boos of heb ik de toon misverstaan?"

Ortlund voegt eraan toe dat er wel meer valt over te zeggen. Maar in elk geval zegt hij enkele correcties in zijn leven te moeten aanbrengen. "Mijn zuurstof is dagelijkse gemeenschap met Christus doorheen de Bijbel en gebed. Ik moet mijn vermogen beschermen om me daarop te kunnen concentreren."
Daarom heeft Ortlund beslist nog slechts op vrijdagnamiddagen te bloggen. Belofte waar hij zich - nu al enkele weken later - strikt aan houdt.
"Bloggen is goed. Maar mijn ziel die rust vindt in Christus is beter."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten