dinsdag 18 september 2007

Hij die met God worstelt

Bij momenten is de verleiding groot om doorheen het boek "Bidden" van Philip Yancey te bloggen. Onder bovenstaande kop schrijft hij bijvoorbeeld de volgende aansporing om gebed te oefenen:

"Ik heb vaak over mijn gebrek aan geloof ingezeten. In mijn gebeden verwacht ik weinig en neem ik met nog minder genoegen. Geloof voelt als een geschenk dat iemand heeft of niet heeft, niet als iets wat, als een spier bijvoorbeeld, kan worden ontwikkeld door veel te oefenen. Mijn houding is echter aan het veranderen nu ik begin te begrijpen dat geloof een vorm van omgang met God is. Het is best mogelijk dat ik niet veel geloof kan opbrengen voor wonderen en dat ik geen grote dromen heb, maar ik kan mijn geloof wel oefenen door in gebed met God om te gaan."

2 opmerkingen:

  1. Jan, wat een mokerslag!!!
    Je slaat de nagel op zijn kop.
    Ik kan er eigenlijk er niet veel bijvoegen, alleen dit, als christen, heb je de neiging om jezelf te gaan meten met anderen, dit (doe) deed ik ook, totdat ik een raadsmanvriend sprak: hij zei mij: meet jezelf niet met anderen, dit kan je ook niet, want wat zij met de paplepel hebben meegekregen, krijg jij nu als voedsel. In jouw geval ben jij een wees, en de Here zie jou ook als een wees.
    Na al die jaren is dit mij bijgebleven en de meest bemoedigende gesprek dat ik tot nu toe met iemand gehad heb.
    Een goeie tip: meet jezelf niet met de maatstaven van een ander,Onze Here zal je meten met je eigen maatstaf. Wat een zegen!! Amen
    Gods zegen,
    L.M. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben het volledig eens met wat je schrijft
    Voor ons mensen is het niet zo gemakkelijk om een relatie op te bouwen met tenslotte iemand die we nog nooit echt gezien hebben.
    We houden zo van bewijzen, tastbare bewijzen, en God is overal, maar soms zo ver.
    We zien Hem niet, we horen Hem niet
    Hij is er, dat weten we, en we moeten infeite een relatie opbouwen met een onzichtbaar iets.
    Hoe meer je echter God leert kennen, hoe meer je Zijn werk overal ziet, hoe meer je Hem voelt, hoe meer je ondervindt dat Hij in Zijn Woord tot u spreekt.
    En dat kunnen we maar door iedere dag met Hem te praten, Hem te eren,
    Zijn Woord te lezen
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen