zondag 30 september 2007

Daniël, man van gebed (deel 1) - verslag lezing

Hieronder het eerste deel van de lezing die Dato Steenhuis afgelopen vrijdag (28 september 2007) in Menen gaf. In de reeks M/V van gebed, sprak hij over Daniël als man van gebed.

Mozes en Daniel hebben heel bijzondere dingen meegemaakt, maar ze werden gekenmerkt door gebed, je komt het thema in hun levensverhaal zeker tegen.
We lazen een paar gedeeltes:

Dan2:16-18 + 23
Dan6:11-12
Dan9:2-4 + 20-21

Ps141:2 heeft het over dat wat Israël vroeger kende. Dit offer wordt ook wel uur van het gebed genoemd. Zo wordt het ook genoemd in het NT, als Petrus iemand ontmoet die aan de Schone Poort zit te bedelen. Er is sprake van een morgenoffer en een avondoffer (dit laatste spreekt van herstel van Gods handelingen).
Op het uur van het avondoffer kwam er ten tijde van Elia vuur uit de hemel.
Het meest frappante voorbeeld: “Vader in uw handen beveel ik mijn geest ... op het uur van het avondoffer klonk “Het is volbracht”.
De hele cyclus van morgen tot avondoffer heeft in de Here Jezus invulling gekregen zoals nooit voorheen.
Gebed is onlosmakelijk verbonden met de Bijbel. Jezus heeft heel wat gebeden. Toen Hij optrok met mensen die vergeleken met Zijn wijsheid en handelen bijna als kleuters waren, dan moet je veel met de Vader bespreken.

Gebed is vandaag te vaak een soort formule geworden “Here zegene deze spijze”. En het is niet de bedoeling om een formule op te leggen, geenszins.
Zo was er de kleine jongen die bad: “ABCD ... ” Zijn redenering was: de Here God zal er wel een gebed van maken.
Zo is er de anecdote van enkele meisjes die eens gingen wandelen in de wei. Toen een grote stier op hen afstormde was hun verschrikte gebed: “Here zegen deze spijze”, en de stier stopte.
Het zit hem niet in de formule of in een aantal woorden, het zit in je hart.

3 keer per dag had Daniel een soort gebedsmoment, en bad hij met open vensters in de richting van Jeruzalem.
Wij hebben er bijna een vorm van gemaakt: 3 keer per dag bidden, bij elke maaltijd. Maar Daniel had het geheim van omgang met de Heer.
God is mijn rechter, dit is wat zijn naam betekent.
Leefde in Irak, als weggevoerde, balling. Aan het hof van Nebukadnezar hebben ze hem een soort heropvoeding gegeven. Dat was het plan. In die vijandige omgeving wilden ze toch de Here trouw blijven. Denk aan het weigeren van onrein voedsel door deze mensen.
Daniel was nog echt jong, misschien 17 jaar.
De eerste test kwam toen Nebukadnesar een droom had. Dit is niet zomaar een verhaal, het is bedoeld om ons hart te raken.
Het eerste gebed dat kan verhoord worden is: wees mij zondaar genadig.

Denk aan de man in de hel: laat er iets gebeuren, zodat mijn broers gewaarschuwd worden. Maar je moet eerst de Here kennen als je Redder wil je ervaren dat God ook in je leven door het gebed werkt.
Het moet duidelijk zijn dat het hier gaat om mensen die leven uit God hebben. Hopelijk ken je Hem ook als je Heiland en Verlosser. Je hoeft niet zonder die zekerheid te blijven leven.
Maar ook gelovigen moeten iets leren. Het is razend moeilijk geworden. Ook toen was dat zo voor die jonge mensen: ze wilden overeind blijven in een hectische wereld. De paar gelovigen in die toenmalige wereld worden getrokken en meegesleurd.
Maar achter de knoppen zat de Here. En Hij liet Nebukadnezar een droom dromen over een beeld. Zijn uitleggers kunnen geen uitsluitsel geven. Ze zochten respijt, maar ze vonden geen oplossing. Het zou hen hun leven kosten.
Daniël en zijn vrienden, opgeleid om ook leiding te kunnen geven aan het hof, liepen ook gevaar. En dan vraagt Daniel voor het eerst om een moment van gebed, een samenkomst van gebed.
Van de Here krijgt hij uitsluitsel. Die droom is heel belangrijk, omdat het om een profetisch vergezicht gaat naar de toekomst. Het is zicht op de toekomst.

De wereldheerser van Irak, het gouden hoofd, van het beeld dat Nebukadnessar in zijn droom zag, had enorme invloed over de hele toenmalige bekende wereld. Na hem zou een zilveren rijk komen, van Iran. Daarna kwamen de Grieken, Macedoniërs. Ook vandaag is dit een brandhaard.
Dan zou er Rome komen, het Europese rijk.
Die rijken zouden elkaar opvolgen, en Daniël mag dit zien van de Here.
Een jonge vent, in de druk van die tijd, heeft zoveel mogen zien, over de boog die als het ware de hele geschiedenis omvat. Door gebed worden deze dingen aan Daniel openbaar.
Ook vandaag: als we bidden, dan krijgen we zicht op de loop van de wereldgebeurtenissen, op de toekomst. Dan gaan we zien dat er zich in Europa verstrekkende dingen aan het ontwikkelen zijn.
Voor het gebouw van de EU in Brussel staat een kunstwerk van een vrouw op een beest. In Straatsburg heeft het gebouw van de Europese instanties de vorm van de toren van Babel. Dergelijke dingen heeft Daniel al gezien.

Door 1 gebed iets dergelijks zien? Als u een M/V van gebed bent, dan zal de Here deze dingen in je hart liggen, in je hart iets bijzonders leggen om er achter te komen wat de Here wil doen.
Dit boek Daniël is sleutel tot het verstaan van de hele profetie. Daarom is het in de eerste plaats profetie, en niet louter een historisch boek.
De Here doet geen ding, of hij openbaart het aan zijn knechten de profeten.
Abraham krijgt dit precies ook te horen wanneer hij in gebed is, meer bepaald als hij bidt voor Sodom en Gomorra.

Daniël 2, waarin de droom van het beeld beschreven wordt, en Daniël 7 horen bij elkaar. Ze laten zien wat er is gebeurd en wat er zal gebeuren.

Pilatus die de Heer veroordeelt was een soort vazal van Rome, die past in de volgorde van de verschillende wereldrijken die in het boek Daniël vermeld worden. Toen is dat Romeinse rijk ter ziele gegaan. Dat rijk had een dodelijke wond. Het was er wel, daarna een hele tijd niet. Dan komt het terug: het is niet en zal er toch zijn.
Daar zitten we midden in. Dat Romeinse Rijk van toen krijgt een nieuwe inhoud en wordt ten slotte een afgodisch, antichristelijk gebeuren.

U moet meer lezen dan de krant. En u mag bidden: Heer, wil Uzelf openbaren.
Vervolg van hfdst 2 is hfdst 7.
In Daniël 7 zien we niet het beeld, maar is er sprake van beesten. Maar het zijn wel dezelfde 4 rijken. Maar Daniël ziet nog meer: hij ziet ook een Lam.
Als u bidt: Heer, ik wil erachter komen wie U bent, dan krijgt u antwoord van de Here.
Bidden is ingaan. Wie klopt, die mag binnenkomen en maaltijd houden. Die mag het Lam gaan zien.

Het zit hem niet in een gebouwtje of zo. Misschien mag je het van de Heer al horen in je eigen stille tijd: “Fijn dat je er bent”. Maar we hebben zoveel lijstjes: auto, zieken, enz.
Mag dat niet? Ja hoor: door gebed en smeking mogen we elke zaak bekendmaken bij God.
Maar elke dag dat lijstje? Zou Hij het niet al zelf gelezen hebben? Hij die de oren schiep, niet horen? Zou Hij het vandaag kwijt zijn?
OK, misschien moet je het voor je eigen gemoedsrust eerst nog eens allemaal tegen de Heer zeggen?
Maar laat er dan dit volgen: ik zou zo graag willen zien wie U bent en zou graag weten wat Uw plannen zijn.

Daniël heeft de loop van de wereldgeschiedenis gezien. Ook het vervolg op deze gebeurtenissen en wereldrijken is uit de Bijbel aan te tonen. Dan is er een Mensenzoon die verschijnt.
Daniël 7 beschrijft wat er gebeurt als die Mensenzoon daar aankomt: geweldige eer en glorie en alle macht. En die Mensenzoon komt terug, op de Olijfberg.

De Mensenzoon is niet zomaar iemand. Bent U dan de Christus, werd aan Jezus gevraagd? In zijn antwoord refereerde Hij naar dit gedeelte en paste het op Hemzelf toe. Hij heeft zichzelf God gelijk gemaakt! De leiders van het volk waren woest. Dit betekende immers dat Hij claimde God zelf te zijn.

----
Morgen hoop ik het 2de deel van deze lezing over Daniël als man van gebed online te kunnen plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten