zaterdag 15 september 2007

Het nut van bidden

"Sceptici stellen vragen over het nut van bidden: als God weet wat goed is, wat heeft het dan voor zin? Zoals een dominee me vroeg:
'Zou ik niet moeten ophouden Hem lastig te vallen met mijn pietluttige vragen voor mijzelf en anderen, en God zijn gang laten gaan met het besturen van het heelal, terwijl ik mijn best doe voor de dingen hier beneden te zorgen?'
Op dergelijke vragen heb ik geen beter antwoord dan het voorbeeld dat Jezus gaf, die meer dan wie ook van ons de wijsheid van de Vader kende en die toch een sterke behoefte voelde de hemelen te bedelven onder smeekbeden.
Hoewel Jezus geen metafysisch bewijs leverde voor de effectiviteit van het gebed, bevestigt alleen al het feit dat Hij bad de waarde ervan.
'Vraag het en je zult het ontvangen', zei Hij vrijuit, wat een berisping is voor iedereen die het stellen van vragen een primitieve vorm van bidden vindt. Toen zijn leerlingen er niet in slaagden een zieke jongen te genezen, had Jezus daar een simpele verklaring voor: gebrek aan gebed."

Zowaar een sterk argument. Uit: Bidden - door Philip Yancey. Mijn huidige lectuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten