donderdag 7 januari 2010

Nooit ervoer Paton Christus' nabijheid sterker dan in de diepste eenzaamheid

'In diezelfde avond verklaarde Nowar, dat ik zijn dorp moest verlaten voordat de morgen kwam, daar hij en zijn volk anders gedood zouden worden omdat zij mij beschermden. (...) Het gevaar was (...) zo groot, dat Nowar zei: "U kunt niet langer in mijn huis blijven! Mijn zoon zal u geleiden naar de hoogste kastanjeboom in mijn plantage in het bos. Klim daar in, en blijf er tot de maan opkomt".

Geheel overgelaten aan de barmhartigheid van zulke twijfelachtige en weifelende vrienden voelde ik, hoe uit het veld geslagen ook, dat het beste was te gehoorzamen. Ik klom in de boom en werd daar alleen in het bos achtergelaten.

De uren, die ik daar doorbracht, staan mij nog levendig voor de geest, als had ik ze gisteren doorleefd. Ik hoorde gedurig het afschieten van geweren en het krijgsgeschreeuw van de wilden. En toch zat ik daar in de takken als veilig in Jezus' armen.

Nooit, temidden van al mijn zorgen en verdrietelijkheden, naderde de Heere dichter tot mij, of sprak meer vertroostend tot mijn ziel, dan toen het maanlicht door deze kastanjebladeren flikkerde, en de nachtlucht mijn gloeiend voorhoofd verfriste, terwijl ik mijn ganse hart voor Jezus uitstortte. Alleen, en toch niet alleen!

Indien het tot verheerlijking van mijn God wezen kon, zou ik mij niet beklagen vele nachten op die wijze alleen te moeten doorbrengen, om weer de geestelijke tegenwoordigheid van mijn Heiland zo duidelijk te voelen, en Zijn troostende gemeenschap te genieten.

Lezer, indien gij aldus alleen, geheel alleen, in het midden van de nacht in een donker bos moest blijven, als het ware in de omarming van de dood, hebt gij dan ook een Vriend, Die u niet zal begeven?'


Uit: 'John G Paton - Zendeling op de nieuwe Hebriden', deel 1, pag. 159, uitg. De Banier Utrecht, jaartal niet vermeld.


John G. Paton (1824-1907)

Hier meer biografische gegevens over Paton.
Download hier de pdf van de volledige biografie (in het Engels) van Paton, voor het eerst uitgegeven in 1889. Bovenstaand gedeelte komt uit de Nederlandse vertaling ervan.

Dit is de Wiki-pagina over Paton.

John Piper schonk in 2000 al aandacht aan Paton tijdens een van zijn 'biografische preken' op een Desiring God Conference: 'You Will Be Eaten by Cannibals! Lessons from the Life of John G. Paton'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten