dinsdag 29 april 2008

5 vragen vooraleer je predikt


Via de blog van Justin Taylor vond ik 5 vragen die je jezelf stelt vooraleer je predikt, "Questions to Ask before You Preach" door Joe Thorn. Ze zijn vrij vertaald. In de volledige posting vind je een woordje uitleg.

1. Zal deze boodschap het evangelie van Jezus Christus grootmaken? (en dus zorgen dat mensen zullen vertrouwen op genade?)

2. Zullen mensen weten wat doen na het horen van je prediking? (Goede theologie spreekt de wil aan. En hoe zullen berouw en geloof begrepen worden?)

3. Zeg ik niets dat de aandacht afleidt van het punt dat ik probeer duidelijk te maken? (Zullen mijn taal of illustraties niet eerder de aandacht opeisen dan de kern van de zaak?)

4. Is er geen moment dat ik mezelf teveel promoot in deze preek? (En dus de plaats van Jezus inneem?)

5. Mocht dit de laatste preek zijn die ik ooit kan geven, zou hij er dan identiek uitzien?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten