donderdag 29 oktober 2009

Noem me aub niet religieus of ik bega nog een erge zonde (deel 7 - slot)


Religieus zijn en geloven in het evangelie: de gemiddelde Vlaming beschouwt het meestal als meer van hetzelfde. Maar dat is het niet. Dit is het zevende en tegelijk laatste deel uit een reeks die poogt aspecten van de verschillen tussen religie en evangelie te schetsen.

RELIGIE:
Aangezien ik kijk naar mijn eigen afkomst of prestatie voor mijn aanvaarding, brengt mijn hart afgoden voort. Het kunnen mijn talenten zijn, mijn morele rapport, mijn persoonlijke discipline, mijn sociale status, enz. Ik moet ze absoluut hebben opdat ze verder kunnen fungeren als mijn belangrijkste hoop, zin, blijdschap, veiligheid en betekenis, wat ik ook moge beweren over mijn geloof in God.

EVANGELIE:
Ik heb veel goede dingen in mijn leven: mijn gezin, mijn job, persoonlijke discipline, sociale status, enz. Maar geen van deze dingen beschouw ik als absoluut onmisbaar. Geen van deze zijn zaken die ik absoluut moet hebben. Dus is er een limiet aan hoeveel angst, bitterheid en afhankelijkheid ze me bezorgen wanneer ze bedreigd worden of wanneer ik ze verlies.


(Bron: Tullian Tchividjian, die zich baseert op Tim Keller. Vrij vertaald door mij)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten