zaterdag 26 september 2009

Noem me aub niet religieus of ik bega nog een erge zonde (5)

Er is een groot verschil tussen religieus zijn en geloven in het evangelie van Christus. Ook en bijvoorbeeld in hoe je tegen jezelf aankijkt. Deel 5 van een kleine reeks.

RELIGIE:
Mijn zelfbeeld slingert tussen 2 polen. Als en wanneer ik aan mijn standaarden kan voldoen, dan heb ik vertrouwen. Maar dan ben ik geneigd om trots te zijn en weinig meevoelend met falende mensen.
Als en wanneer ik niet kan leven volgens mijn standaarden, dan voel ik me onzeker en onbekwaam. Ik heb geen vertrouwen, ik voel me een mislukkeling.

EVANGELIE:
Mijn zelfbeeld is niet gebaseerd op een beeld van mezelf als een morele strever. In Christus ben ik “simul iustus et peccator” – tegelijk zondig en toch aanvaard in Hem. Ik ben zo slecht dat Hij voor me moest sterven en ik ben zo geliefd dat Hij bereid was om voor me te sterven. Dit maakt tegelijk dat ik me steeds meer nederig opstel en toch steeds meer vertrouwen voel. Geen opschepperij noch gejammer.

(Bron: Tullian Tchividjian)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten