vrijdag 18 september 2009

Gebedsverhoring binnen een onverhoord gebed

"God zegent ons vaak met een 'gegeven genade' binnen de cirkel van 'ontzegde genade'. Zo begaf bijvoorbeeld op een verschrikkelijk hete dag in juli de waterpomp in onze auto het, zodat we vijfendertig kilometer vanaf de dichtstbijzijnde stad strandden op een grote snelweg in Tennessee. Ik had er die ochtend voor gebeden dat de auto het goed zou doen en dat we veilig op onze bestemming zouden aankomen.

Niemand stopte, terwijl we daar zo bij onze auto stonden. Toen zei mijn zoon Abraham, die toen zo'n elf jaar was: 'Papa, we moeten bidden.' Dus baden we met gebogen hoofd achter de auto, en vroegen we God om een vorm van toekomstige genade - hulp in tijd van nood.

Toen we opkeken was er een kleine, open bestelwagen aan de kant van de weg gestopt. De bestuurder was een monteur die zo'n vijfendertig kilometer verderop werkte. Hij zei dat hij de onderdelen wel wilde gaan halen, en dan terugkomen om de auto te repareren. Ik reed met hem mee naar de stad en kon met hem over het evangelie praten. Na een uur of vijf vervolgden we onze weg.

Nu is het opmerkelijke aan dat antwoord op ons gebed dat het kwam in de cirkel van een ander gebed dat werd afgewezen.
We vroegen om een probleemloze reis. God gaf ons moeilijkheden.
Maar midden in die ontzegde genade kregen we een andere vorm van genade. En ik ben aan het leren om te vertrouwen op Gods wijsheid, waarmee Hij mij de genade verleent, die het beste is voor mij en voor ongelovige monteurs en voor het geloof van elfjarige jongens.

We moeten niet verbaasd zijn als God ons een prachtige vorm van genade schenkt, temidden van lijden dat we Hem gevraagd hadden ons te besparen.
Hij weet het best hoe Hij zijn genade voor onze bestwil en tot zijn glorie moet toebedelen."


(Uit: 'De reinigende kracht van het leven uit geloof in de ... Toekomstige Genade', door John Piper, pag. 66, uitg. Buijten & Schipperheijn - paragraafindeling door mij)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten