woensdag 28 september 2011

Carlsberg stunt met bikers



Zomaar wat gedachten bij een originele reclamespot.

- Heb ik vooroordelen in dergelijk geval?

- Zou ik mijn zitje eerder innemen als ik alleen op pad was? (m.a.w.: als ik niet ga zitten, is dit dan uit liefde voor de partner die ik wil beschermen of is het om mezelf te beschermen? - los van de vraag of die bezorgdheid nu wel of niet op vooroordelen is gebaseerd)

- Stel dat je weet dat deze mannen er niet alleen ruig uitzien, maar dat je ook werkelijk klappen zúlt vangen: ga je er dan tussen zitten?

Bij die laatste vraag denk ik aan Christus: Hij wist wat Hem op deze wereld te wachten stond: niet gewoon samen een film kijken, maar wel eenzaam en mishandeld sterven.

Het filmpje is natuurlijk zo opgevat dat de kijker zich moet inleven in de duo's die voor de keuze: ga ik nu zitten of niet?
Maar als het gaat om Christus: wij zijn eigenlijk de slechteriken in het verhaal, toch? Of zag je je jezelf ook nooit in die rol?

De kloof was in het geval van Christus niet die tussen een braaf burgerkoppeltje en een stel ruige bikers. Het was die tussen Gods zoon (zo hoog verheven, vol liefde, wijsheid, kracht, heerlijkheid) en een stel rebelse zondaars van wie je wist dat ze in hun hart altijd zonde bedachten (leugen, geweld, begeerte, eigenbelang, hoogmoed, onbegrip, ...).

Hij kwam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten