zaterdag 1 augustus 2009

Noem me aub niet religieus of ik bega nog een erge zonde (deel 1)



Bij Tullian Tchividjian las ik een tijd terug een vergelijking tussen het evangelie en religie, gebaseerd op preken van Tim Keller.

In contacten met de gemiddelde Vlaming zie ik op dit vlak veel verwarring: religie is waar we mee bekend zijn. Dus pogen mensen het evangelie vaak in hun religieus referentiekader in te passen.

De komende tijd hoop ik een paar verduidelijkende (?) quotes te posten. Hier de start:


Religie: Ik gehoorzaam en daarom kan God me aanvaarden.
Het evangelie: Ik ben aanvaard en daarom kan ik gehoorzamen.

Religie: De basis van mijn motivatie is angst en onzekerheid.
Het evangelie: Mijn motivatie is gebaseerd op dankbare vreugde.

Religie: Ik gehoorzaam God om dingen van Hem te bekomen.
Het evangelie: Ik gehoorzaam God om God Zelf te bekomen – om mijn vreugde in Hem te vinden en meer op Hem te lijken.

2 opmerkingen:

  1. Hey Jan, da's echt een mooi bericht, zeer waardevol en bemoedigend voor mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tof dat je er iets aan had.
    Het bemoedigt ook mij dat je het even laat weten!

    Grtn
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen