woensdag 31 december 2008

Atheïst gelooft dat Afrika God nodig heeft

Een paar dagen geleden publiceerde de Londense krant The Times een artikel van een Brits atheïst. Ik pikte het stukje eruit dat ook Justin Taylor op zijn blog overnam.
"Nu een overtuigd atheïst, ben ik overtuigd geraakt van de enorme bijdrage die christelijke evangelisatie in Afrika levert: scherp afgetekend van het werk van seculiere NGO's, gouvernementele projecten en internationale hulpacties. Die zullen het niet alleen kunnen klaren. Onderwijs en training zullen niet volstaan. In Afrika verandert het christendom de harten van mensen. Het brengt een geestelijke transformatie. De wedergeboorte is echt. De verandering is goed.

Ik was gewoon om deze waarheid te vermijden - zoals ook jij kunt doen - door het werk van zendingskerken in Afrika te prijzen. Het is jammer - zo zou ik zeggen, dat redding een deel van het pakket is, maar blanke en zwarte christenen die in Afrika aan het werk zijn genezen echt de zieken, leren echt mensen lezen en schrijven; en slechts een heel harde secularist zal iets zien als een zendingshospitaal of -school en beweren dat de wereld beter af zou zijn zonder. Ik zou willen onderkennen dat als er geloof nodig was om zendelingen te motiveren om te helpen, dan okay: maar wat telde was de hulp, niet het geloof.

Maar dit stemt niet overeen met de feiten. Het geloof doet meer dan de zendeling steun bieden; het wordt ook overgezet op zijn kudde. Dit is het effect dat er zo immens veel toe doet, en ik kan het niet helpen, maar dit is wat ik waarneem.

(Hier lees je het hele artikel uit de Times: "As an Atheist, I Truly Believe Africa Needs God")

2 opmerkingen:

  1. "Waar het Woord des Konings is, daar is heerschappij" Prediker 8 : 4.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoorde eens zeggen,
    verkondig ALTIJD de blijde boodschap en gebruik indien nodig woorden!
    Mooi voorbeeld!

    BeantwoordenVerwijderen