zondag 2 januari 2011

Alles wordt nieuw (maar niet noodzakelijk in 2011)

'Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw: de hemel en de aarde', zei een oud lied. Bij het begin van dit nieuwe jaar kwam het plots in mijn gedachten gepiept. De Heer maakt alle dingen nieuw. Maar Hij geeft nu al veel nieuwe dingen … Wat krijgen we nog, naast een nieuw jaar?

- Een nieuw hart:

Ez 36,26 een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven.


- Elke morgen nieuwe barmhartigheden:

(Kl3:22-23) Het zijn de gunstbewijzen des HEREN, dat wij niet omgekomen zijn, want zijn barmhartigheden houden niet op, elke morgen zijn zij nieuw, groot is uw trouw!


- De belofte dat we nieuw met de Heer van de vrucht van de wijnstok zullen drinken:

(Mat 26,29) Doch Ik zeg u, Ik zal van nu aan voorzeker niet meer van deze vrucht van de wijnstok drinken, tot op die dag, dat Ik haar met u nieuw zal drinken in het Koninkrijk mijns Vaders.


- Een nieuw gebod

(Joh 13,34) Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt.


- Een nieuw verbond en wij als dienaren van dat verbond en Hij als middelaar van dat verbond:

(2 Kor 3,6) die ons ook bekwaam gemaakt heeft om dienaren te zijn van een nieuw verbond, niet der letter, maar des Geestes, want de letter doodt, maar de Geest maakt levend; (Heb 8,8) Want Hij berispt hen, als Hij zegt: Zie, er komen dagen, spreekt de Here, dat Ik voor het huis Israëls en het huis Juda een nieuw verbond tot stand zal brengen, (Heb 8,13) Als Hij spreekt van een nieuw (verbond), heeft Hij daarmede het eerste voor verouderd verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet ver van verdwijning. (Heb 9,15) En daarom is Hij de middelaar van een nieuw verbond, opdat, nu Hij de dood had ondergaan om te bevrijden van de overtredingen onder het eerste verbond, de geroepenen de belofte der eeuwige erfenis ontvangen zouden. (Heb 12,24) en tot Jezus, de middelaar van een nieuw verbond, en tot het bloed der besprenging, dat krachtiger spreekt dan Abel.


- Een nieuw gezang/lied:

(Op 5,9) En zij zongen een nieuw gezang, zeggende: Gij zijt waardig de boekrol te nemen en haar zegels te openen; want Gij zijt geslacht en Gij hebt (hen) voor God gekocht met uw bloed, uit elke stam en taal en volk en natie; (Op 14,3) en zij zongen een nieuw gezang vóór de troon en vóór de vier dieren en de oudsten; en niemand kon het gezang leren dan de honderdvierenveertigduizend, de losgekochten van de aarde.


- Een nieuwe heilige stad waar we mogen wonen:

(Op 21,2) En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is.


- De belofte dat alles nieuw wordt:

(Op 21,5) En Hij, die op de troon gezeten is, zeide: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide: Schrijf, want deze woorden zijn getrouw en waarachtig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten