dinsdag 20 november 2007

Haal maar uit de collecte

In zijn boek "Money, Possessions & Eternity" beschrijft Randy Alcorn dat sommige kerken of gemeentes "omgekeerde collectes" houden, als een praktische les in rentmeesterschap.

"... een schaal gaat rond en iedereen neemt er 5 of 10 dollar uit. Je krijgt die som van de kerk, en dan is het je taak om God te vragen je te leiden en je te helpen om iets te kiezen waarin je geestelijk kunt investeren.

Iemand gebruikte de som om een maaltijd te kopen voor een zwerver en ondertussen met hem te praten over Christus. Iemand anders kocht een boek om aan een buur te geven die bemoediging nodig had. Nog iemand anders kocht een boeketje bloemen en nam ze mee naar iemand die aan huis gekluisterd zat. Een ander gebruikte het voor een duur telefoongesprek om een verloren gegane vriendschap na tientallen jaren opnieuw aan te halen. Verschillenden legden hun som bijeen voor een vrouw die medicijnen en rijst nodig had.

Het prachtige van deze oefening is dat het echt naar het hart van rentmeesterschap drijft. De waarheid is dat we eigenlijk niet gewoon op een bepaalde zondag 5 of 10 dollar (of euro) krijgen van de kerk. Het is dat al het geld dat we bezitten aan God toebehoort. Hij vertrouwt het ons elke dag, week, maand en jaar van ons leven toe. Hij wil dat we bidden en hem vragen om ons te leiden hoe we het best in de eeuwigheid kunnen investeren, zowel in het groot als het klein.

(...) Wanneer ik inzie dat ik een rentmeester ben en geen eigenaar, verandert mijn perspectief compleet. Plots vraag ik niet meer 'Hoeveel van mijn geld moet ik - uit de goedheid van mijn hart - aan God geven?' Eerder vraag ik 'Aangezien al mijn geld U toebehoort, Heer, hoe wilt U dat ik Uw geld vandaag besteed?'"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten