vrijdag 6 november 2009

(Onschuldige) verborgen boodschappen in logo's

De kunst van de creatieveling bestaat er vaak uit om een logo te ontwerpen dat uit diverse lagen bestaat. De boodschap moet kloppen, hoe je er ook tegenaan kijkt. Hieronder stuk voor stuk logo's met een knipoog.
Creativiteit is toch echt een geschenk uit de hemel.



Het FedEx-logo had ik al vele tientallen malen gezien. Maar heb jij al ooit het pijltje opgemerkt dat loopt van onderaan de E tot links in de X? Staat voor snelheid, logistiek en nog een pak meer.





Amazon kennen we als surfers wellicht allemaal? Ook het logo moet je dan (her)kennen. Waarom het pijltje in het logo? Okay, misschien zie je er ook wel een glimlach in. Maar dat de pijl subtiel van A tot Z gaat, wat staat voor een volledig aanbod, had je dat opgemerkt?





Toblerone: logo om van te smullen. De berg is overduidelijk. Melk, alpen, natuur, gezond (nou ja). Maar was de beer in de berg je opgevallen? Mij in elk geval niet. De chocolade van Toblerone komt uit Bern, en wil dat nu net de verbastering zijn van het Duitse "Bären" (= beren). Mmmh, heel subtiel.








Piano Forrest behoeft geen commentaar, want goede wijn behoeft ook geen krans. Gewoon knap gevonden en fijn uitgevoerd.






Bekijk hier 25 logo's uit de ontwerpershemel.

Update:
Wat mij nog opvalt: eenmaal je pakweg de FedEx-pijl gezien hebt, dan kun je het logo niet meer bekijken zonder dat die pijl elke keer weer in het oog springt. "Ik was blind, maar nu kan ik zien." Heb ik wel eens meer gehoord ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten