Numeri 31; Psalmen 75-76; Jesaja 23; 1 Johannes 1
Een van de belangrijke functies van gezamenlijke aanbidding is recital. Dit is het ‘hervertellen’ van de wonderlijke dingen die God gedaan heeft. Vandaar Psalm 78:2-4: ‘ik wil mijn mond tot een spreuk opendoen, ik wil aloude verborgenheden verkondigen. Hetgeen wij gehoord hebben en weten, en onze vaderen ons hebben verteld, dat willen wij voor hun kinderen niet verhelen; wij willen vertellen aan het volgende geslacht des HEREN roemrijke daden, zijn kracht en de wonderen die Hij gewrocht heeft.’
Zo ook, maar dan korter, in Psalm 75:2: ‘Wij loven U, o God, wij loven, want nabij is uw naam, men vertelt uw wonderen’. In feite komt een andere vertaling een beetje dichter bij het Hebreeuws: ‘uw wonderen zeggen: uw naam is dichtbij’ [in de New English Bible lees je: ‘Thy name is brought very near to us in the story of thy wonderful deeds’, d.w.z.: Gods naam wordt dichterbij gebracht door het verhalen van zijn wonderlijke daden’, JL].
Gods ‘naam’ maakt dan deel uit van deze genadige zelfonthulling van God. Het is een openbaring van wie Hij is (Ex. 3:14; 34:5-7, 14). Gods ‘naam’ wordt dan heel dichtbij ons gebracht in het verhaal van zijn wonderlijke daden: dit betekent dat wordt onthuld wie God is in de verslagen van wat Hij heeft gedaan.
Op die manier vormt het verhalen van wat God heeft gedaan een genademiddel om God dicht bij zijn volk te brengen. Gelovigen die geen tijd spenderen met het in gedachten terugblikken naar en overdenken van wat God heeft gedaan, of ze nu alleen zijn en hun Bijbel lezen of zich bij andere gelovigen voegen in gemeenschappelijke aanbidding, moeten niet verrast zijn als ze maar zelden ervaren dat God nabij is.
De nadruk die deze psalm legt over God, is dat Hij een soeverein rechter is, de ‘Opperrechter’ (zoals een commentaarschrijver het formuleert). Het geeft ons een wonderlijke stabiliteit als we kunnen rusten in een dergelijke God. Hij verklaart: ‘Ja, ik bepaal of de tijd is gekomen, ik zal oordelen naar recht en wet’ (75:3, NBV).
Je kunt je moeilijk een meer suggestieve verwoording van Gods sterke heerschappij voorstellen dan in ‘de aangeduide tijd’. Maar louter controle zonder recht zou fatalisme zijn. Deze God echter bepaalt niet enkel de juiste tijd, maar oordeelt ook naar recht (75:3).
Bovendien zijn er in deze gebroken wereld rampzalige gebeurtenissen die de volledige sociale orde lijken te bedreigen.
Elders vraagt David zich af: ‘Wanneer de grondslagen zijn vernield, wat kan dan de rechtvaardige doen?’ (11:3). Maar hier worden we opnieuw gesterkt, want God zelf verklaart, ‘al mogen de aarde en al haar bewoners wankelen, Ik ben het, die haar pilaren heb vastgezet’ (75:3).
Zo worden de hoogmoedigen, die misschien denken van zichzelf dat ze de steunpilaren van de maatschappij zijn, ernstig gewaarschuwd: ‘Weest niet hoogmoedig’ (75:5). En tot de goddelozen zegt God: ‘heft uw hoorn niet op naar den hoge [als een ram die zijn hoofd in moedig vertrouwen omhoog gooit, D.A. C.] en spreekt niet met trotse hals’ (75:6).
Vertel opnieuw van Gods wonderbaarlijke daden en breng zijn naam nabij.
Eigen vertaling van de overdenking bij 22 mei uit 'For the Love of God - Volume 1'. Dit is een dagboek door D.A. Carson, uitgegeven in 1998 door Crossway Books. Volumes van het dagboek kunnen in het Engels online gevolgd worden via de blog For the Love of God (The Gospel Coalition). For the Love of God volume I is beschikbaar in pdf-formaat voor gratis download via deze link naar For the Love of God Volume I. Met toestemming overgenomen van Crossway, de uitgeverstak van Good News Publishers, Wheaton, IL 60187, www.crossway.org Rechten Nederlandse vertaling: Jan Leplae – Niets van deze vertaling mag overgenomen worden zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten