donderdag 19 maart 2009

Het verhaal achter het lied ... Mijn Jezus ik hou van U

"Een jonge getalenteerde en zachtaardige actrice liep door de straat in een grote stad. Toen ze door de halfopenstaande deur van een mooi huis een bleek ziek meisje zag liggen, ging ze naar binnen. Ze dacht haar door een levendig en aangenaam gesprek misschien wat te kunnen opfleuren. Het zieke meisje was een toegewijd christen, en haar woorden, haar geduld, haar nederigheid en de hemelse steun die ze ervoer, vertoonden zoveel van de geest van geloof dat het de actrice ernstig deed nadenken over de claims van het christendom. Ze kwam tot diepgaande bekering en werd een ware volgelinge van Christus.

Ze vertelde haar vader, de leider van het theatergezelschap, over haar bekering en haar verlangen om het podium vaarwel te zeggen. Ze zag geen mogelijkheid om haar leven als christen oprecht te combineren met haar leven als actrice. Haar vader was ontzettend verbaasd. Hij maakte zijn dochter duidelijk dat ze hun inkomen zouden verliezen en hun zaak geruïneerd als ze bij haar besluit bleef.

Het meisje hield oprecht van haar vader. Zijn woorden deden haar ernstig twijfelen over haar beslissing. Ze stemde gedeeltelijk toe om nog deel te nemen aan het optreden dat voor een paar dagen later was aangekondigd. Zij was de vedette van de groep en algemeen geliefd. Alle voorbereidingen werden getroffen voor het stuk waarin ze zou optreden. De avond kwam en de vader verheugde zich dat hij zijn dochter had teruggewonnen en dat hun inkomen weer verzekerd was. Het uur kwam en het publiek was talrijk opgekomen. Het gordijn ging omhoog en de jonge actrice stapte zelfzeker naar voor onder het applaus van de menigte.

Een ongewoon licht straalde van haar gezicht. De stilte in de zaal was plots om te snijden. Toen herhaalde ze:
‘My Jesus, I love Thee, I know Thou art mine;
For Thee all the follies of sin I resign;
My gracious Redeemer, my Saviour art Thou;
If ever I loved Thee, my Jesus, ’tis now.’

Dit was alles. Door Christus had ze overwonnen. Ze liet het publiek in tranen achter en verliet het podium om er nooit meer terug te keren. Door haar invloed kwam haar vader tot bekering en door hun gezamenlijke evangelisatieactiviteiten werden velen tot God geleid."


William R. Featherston schreef de tekst van het lied in 1864, op 16-jarige leeftijd. De muziek is van Adoniram J. Gordon en werd geschreven in 1876.
(Naar: Sankey, pp. 198-9 - Engelstalige bron - Dank aan Jos voor de tip)


My Jesus, I love Thee, I know Thou art mine;
For Thee all the follies of sin I resign.
My gracious Redeemer, my Savior art Thou;
If ever I loved Thee, my Jesus, ’tis now.

I love Thee because Thou has first loved me,
And purchased my pardon on Calvary’s tree.
I love Thee for wearing the thorns on Thy brow;
If ever I loved Thee, my Jesus, ’tis now.

I’ll love Thee in life, I will love Thee in death,
And praise Thee as long as Thou lendest me breath;
And say when the death dew lies cold on my brow,
If ever I loved Thee, my Jesus, ’tis now.

In mansions of glory and endless delight,
I’ll ever adore Thee in heaven so bright;
I’ll sing with the glittering crown on my brow;
If ever I loved Thee, my Jesus, ’tis now.

Voor de volledigheid ook nog eens de Nederlandse tekst van het lied:

Mijn Jezus ik hou van U


Mijn Jezus ik hou van U
Ik noem U mijn vriend
Want U nam de straf op U
die ik had verdiend
De grote verlosser
mijn redder bent U
'k Heb van U gehouden
maar nooit zoveel als nu

Mijn Jezus ik hou van U
want U hield van mij
Toen U aan het kruis hing
een wond in uw zij
Voor mij de genade
een doornenkroon voor U
'k Heb van U gehouden
maar nooit zoveel als nu

Ik zal van U houden
in leven en dood
En ik wil U prijzen
zelfs dan in mijn nood
Als ik kom te sterven
dan roep ik tot U
'k Heb van U gehouden maar nooit zoveel als nu

Als ik in uw glorie
uw eeuwigheid kom
Dan buig ik mij voor U
in uw heiligdom
Gekroond met uw heerlijkheid
zal 'k zingen voor U
'k Heb van U gehouden
maar nooit zoveel als nu
maar nooit zoveel als nu

(Uit: Opwekking)

4 opmerkingen:

  1. Een prachtig lied, het lievenlings lied van mijn lieve zusje die overleed in vertrouwen en dankbaarheid in Jezus armen, ze heeft van Hem gehouden, maar nooit zoveel als nu! En zo zullen ook wij van Hem houden, elke dag meer en meer, omdat Hij eerst van ons hield!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amen! Bedankt voor je persoonlijke reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een ieder die van de Here Jezus met geheel het HART houdt, zingt dit lied zeker uit volle borst.
    Ik althans wel.
    En dat alleen maar door de LIEFDE en GENADE GODS.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor het eerst gezongen in een heel Klein kerkje aan de Via Dolorosa in Jerusalem. Heel dicht bij de plek waar Hij voor ons stierf.
    Ik heb van u gehouden maar nooit zo veel als nu!
    Dank Jesus voor het offer wat u brachytherapy.

    BeantwoordenVerwijderen