zaterdag 5 mei 2012

De allerhoogste rijke jongeling gaf de allerhoogste rijkdom weg - raad eens waarom

En toen Hij op weg ging, liep iemand op Hem toe, viel op de knieën en vroeg Hem: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven? En Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen. Gij kent de geboden: Gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, gij zult niet ontvreemden, eer uw vader en moeder. Hij zeide tot Hem: Meester, dat alles heb ik in acht genomen van mijn jeugd af. En Jezus, hem aanziende, kreeg hem lief en zeide tot hem: Eén ding ontbreekt u, ga heen, verkoop al wat gij hebt en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemel hebben, en kom hier, volg Mij. Maar zijn gelaat betrok bij dat woord en hij ging bedroefd heen, want hij bezat vele goederen. (Mk. 10:17-22)

'(...) heb je gemerkt wat Marcus schreeft toen Jezus met de rijke jongeling sprak: hij 'keek hem liefdevol aan' (NBV-vertaling). Waarom was Jezus' hart opeens vol van liefde? Jezus was uiteraard een liefdevol mens, maar het is zeldzaam dat in de beschrijving van het evangelie expliciet melding gemaakt wordt van zijn tederheid voor een specifiek iemand. Hield Jezus van hem vanwege zijn grote kwaliteiten? Was het om wat de man zei? Nee, ik denk het niet.

Jezus, die op dit moment ongeveer 31 jaar is, kijkt naar hem en identificeert zich met hem. Ook Jezus is een rijke jongeman, veel rijker dan deze man zich kan voorstellen. Jezus heeft van eeuwigheid af geleefd in onvoorstelbare glorie, rijkdom, liefde en vreugde van de drie-eenheid. Paulus zegt dat Jezus Christus rijk was, maar omwille van ons arm is geworden (2 Kor. 8:9).

"En ik word nog armer dan iemand ooit geweest is, zegt Jezus. Ik geef alles weg. Waarom? Om jou. En daarom moet jij alles weggeven om mij te volgen. Als ik mijn 'grote alles' heb weggegeven om jou te krijgen, kun jij je 'kleine alles' dan weggeven om mij te volgen? Ik vraag geen dingen van je die ik niet zelf al heb gedaan. Ik ben de allerhoogste rijke jongeling die de allerhoogste rijkdom weggegeven heeft om jou te krijgen. Nu moet jij die van jou weggeven om mij te krijgen"

Als je begrijpt dat Jezus de ware rijke jongeling is, dan gaat je houding tegenover geld veranderen. Dan ga je bijvoorbeeld niet meer uitzoeken hoeveel je moet weggeven; je gaat uitzoeken wat je kunt weggeven. (...)

De enige manier die ik ken om weerstand te bieden tegen de macht van geld in je leven, is om je blik gericht te houden op de allerhoogste rijke jongeling, die alles weggegeven heeft om naar jou toe te komen, om jou te redden, om jou lief te hebben.

Jezus zegt: "Mijn macht gaat altijd bij mensen vandaan die macht en geld liefhebben. Mijn macht is altjd op weg naar mensen die het weggeven, zoals ik." (...)'


Tim Keller in zijn boek 'Kruistocht - Het leven van koning Jezus', uitgeverij Van Wijnen, Franeker, pag. 164-165

Op de website van Friesch Dagblad lees je een recensie van 'Kruistocht' van Tim Keller.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten