woensdag 6 januari 2010

90-jarige zendeling onthult zijn kracht

"Een van de interessante zaken uit het Nieuwe Testament is het gegeven dat lijden niet of nauwelijks aan de orde komt zonder dat ook de zegeningen van het lijden genoemd worden. En de zegen die vaak vermeld wordt, is vreugde. Het is mij gelukt om achttien plaatsen in het Nieuwe Testament te vinden waar lijden en vreugde een verband met elkaar hebben. (...)

Christenen noemen het lijden niet zonder de blijdschap waarmee dit hand in hand gaat. Het is de blijdschap die het kruis de moeite waard maakt omdat ze ons de kracht geeft het te dragen. Om met Nehemia te spreken: 'De vreugde die de HEER u geeft, is uw kracht'(Neh.8:10).

Eens hoorde ik David Sitton, de oprichter van To Every Tribe Mission, vertellen hoe hij onder het gehoor had gezeten van een negentig jaar oude zendeling, die een toespraak hield voor de jongeren uit zijn gemeente.
Aan het begin van zijn prediking herhaalde hij talloze malen dezelfde woorden, in de trant van: 'Ik wil dat jullie dit onthouden. Voor mijn part vergeten jullie alles wat ik zeg, maar vergeet dit niet.'

Dit bleef hij een minuut of wat telkens opnieuw zeggen en de jongeren raakten ongeduldig; ze wilden dat hij nou eens verder ging en liet weten wat dat was. Eindelijk zei hij dan wat hij zo graag wilde vertellen:
'De vreugde van de Heer is jullie kracht. Als de vreugde verdwijnt, verdwijnt ook de kracht.'
Na deze woorden ging hij zitten; zijn toespraak zat erop!"

(Uit "Vreugde vermengd met pijn", door Ajith Fernando, uitg. Medema, pag. 28-29 - Een warm aanbevolen boek dat ik kreeg van mijn kerst-M/V)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten