woensdag 13 februari 2008

Meer dan een lied?

Op de blog van 9marks stelt Greg Gilbert gelovigen een aantal vragen rond muziek en je geloofsleven. Hij wil aanzetten tot nadenken of je te afhankelijk geworden bent van muziek voor je geestelijk welzijn. Zelf geeft hij ook aan dat dit niet een volledige lijst is, en evenmin een checklist, maar ze kan wel nuttig zijn. Niet alle vragen zijn voor iedereen bestemd. Soms mikken ze op mensen die niet van muziek in de kerk houden, andere zijn eerder bedoeld voor de echte muziekliefhebber.

Gilberts doel is niet een christenleven met minder muziek of met andere, zachtere muziek. Hij ziet ons als muzikale wezens en muziek als iets prachtigs.
Maar al het goede in deze wereld kan ook verkeerd gebruikt worden door zondige mensen. Daar moeten we durven over nadenken. Je kunt ongezond afhankelijk worden van gelijk wat - dus ook van muziek - en dat is niet de bedoeling.


- Raak je verveeld als iemand een lang gedeelte uit de Bijbel voorleest in je kerk? Begin je snel te wensen dat ze maar verder gaan met de muziek/zang?

- Heb je achtergrondmuziek nodig wanneer er uit de Bijbel gelezen wordt, opdat je emoties zouden geraakt worden?

- Lijkt een gebed te "stijf" of "vlak" als er geen muziekje op de achtergrond speelt?

- Voel je je een paar weken na een praisebijeenkomst eerder terneergedrukt omdat je je al een hele tijd niet meer dicht bij God gevoeld hebt?

- Kijk je wanhopig uit naar een volgende conferentie omdat je je eindelijk weer dicht bij God zult voelen?

- Als je normaal gezien een grote gemeente/kerk bezoekt met prachtige muziek, ben je dan in staat om God ook te aanbidden in je ouders hun kleine, landelijke gemeente?

- Ben je soms in staat tot aanbidding midden de week, op het werk, op school, enz, gewoon bij het nadenken over God en zijn genade. Of gebeurt dit enkel wanneer er muziek speelt?

- Voel je je dichter bij God alleen met je mp3-speler of iPOD op, dan wanneer je midden Gods volk zit in je kerk?

- Lijkt het of je moeilijk op dezelfde lijn raakt met andere gelovigen die niet dezelfde "praise-ervaringen" gehad hebben als jij? Kun je enkel goed contact maken met andere gelovigen die "weten wat het is om echt te praisen"?

- Is je gevoel van geestelijk welzijn meer gebaseerd op je gevoel van dicht bij God te zijn dan op het feit dat je dicht bij God bent dankzij Jezus Christus?

1 opmerking:

  1. wij werden hier niet gezegend met zangtalent, en zingen is dus niet aan ons besteed (mijn hond legde vroeger zijn poten tegen zijn oren, als ik zong, dus is het heel erg)
    ik hou wel van muziek, maar het liefst in het Engels. En ik vind dat geestelijke liederen ook mooier klinken in het Engels
    maar ik hou ook van de stilte, om te genieten van God's natuur, zoals ik de laatste dagen gedaan heb.
    Ik vind dat een mens stilte nodig heeft om tot rust te komen, en zo meer God's aanwezigheid te voelen.
    Die aanwezigheid voel ik niet bij muziek. Want dan luister je naar de tekst, en niet naar God.
    Mooie teksten, kunnen wel een diepe indruk op mij laten, en mij doen nadenken over God, maar ik ervaar God als het stil is
    groetjes christine

    BeantwoordenVerwijderen