zaterdag 2 februari 2008

Basisschool in Beerse introduceert Tai Chi

Een Basisschool in Beerse experimenteert met meditatie in de klas. Volgens het Nieuwsblad zijn alle 244 leerlingen verslingerd aan tai chi, een vorm van Chinese yoga en meditatie.

"Bij tai chi, een Chinese bewegingsleer die yoga en meditatie vermengt, maken de deelnemers zachte, ronde bewegingen, die ze rustig en vloeiend uitvoeren. Die bewegingen komen uit de Oosterse vechtkunst. Het rustige tempo bevordert de concentratie.

'Het is allemaal begonnen met een sessie op een pedagogische studiedag', vertelt juf Veerle Cabanier. 'Vorige herfst gingen we met het vijfde en zesde leerjaar op bosklassen. Daar dachten we: waarom geen tai chi in plaats van de traditionele kampdans?'

Tai chi midden in de natuur bleek een voltreffer. Ine (11) herinnert het zich nog goed: 'We hebben daar tai chi geleerd op een hoge berg, met een heel mooi uitzicht. Iedereen werd er helemaal rustig van.'

De beslissing om tai chi op school met alle klassen te beoefenen, was snel genomen. Turnjuf Veerle Jespers volgde samen met haar collega's een cursus en begeleidt nu de wekelijkse sessies.

Turnjuf Veerle: 'De kinderen genieten er echt van en daarvan merken wij de positieve effecten. Ze zijn veel rustiger na zo'n sessie. Veel leerkrachten gebruiken tai chi nu ook als ontspanningsmoment in de loop van de dag, tijdens de tekenles bijvoorbeeld.'

Ook de ouders zijn helemaal te vinden voor het initiatief. An Roefs heeft twee zonen die elke week van de tai chi-oefeningen genieten. 'Als je Tom en Jeroen na de tai chi richting klaslokaal ziet wandelen, zijn ze veel kalmer dan normaal.'

Nathalie (11) hoefde haar ouders ook niet te overtuigen: 'Toen ik het thuis vertelde, stonden mama en papa versteld. Ze wilden zelf eigenlijk ook meedoen, denk ik. Maar ik weet niet of dat wel mag van de juffrouw.'"

4 opmerkingen:

  1. ik dacht dat al die meditatie technieken niet goed zijn voor de mens?
    groetjes christine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is er mis met oefeningen die het lichaam sterken en de geest kalmeren ? Zou God daar tegen zijn ?
    Ik denk dat God zich liever om andere dingen drukt maakt.
    Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De bijbel spreekt over het midden vinden.
    Hoe beter als door bijvoorbeeld meditatie

    Uit prediker:
    Wat het werk van god betreft:
    Wie kan recht maken wat hij krom heeft gemaakt?Heb je een goede dag geniet ervan heb je een kwade dag bedenk dan dat god ook die gemaakt heeft. Hij wil eenvoudig niet dat de mens achterhaalt wat de volgende brengt.Beide dingen heb ik meegemaaktin mijn ijdel bestan:rechtvaardige mensen die omkomen ondanks hun rechtvaardigheid en slechte mensen die lang leven ondanks hun slechtheid.Wees dus niet al te rechtvaardig en doe niet te wijs.je zou wel eens bedrogen uit kunnen komen. Maar leef ook niet al te slecht en handel niet als een dwaas. Je zou dood kunnen gaan voor je tijd. Het beste is het ene vast te houden en het andere niet los te laten. Wie God vreest houdt het juiste midden.......

    Yin/yan?!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het midden vinden ... De Bijbel vermeldt een persoon als middelpunt: Jezus Christus.
    Hem die van Zichzelf zegt: Ik ben de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij.(Joh.14:6)
    Hij belooft dat als je zoekt, je ook zult vinden. "Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan." (Mt7:7)
    "Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden" (Mt11:29)
    "En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus die U hebt gezonden" (Joh.17:3)
    grtjs
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen