zaterdag 19 december 2009

Tekst lezing "Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde" (1)

Op zaterdag 28 november gaf Jos Vanlede uit Nieuwpoort een lezing in CC De Steiger in Menen. Onderwerp was “een nieuwe hemel en aarde”. De lezing kaderde in de reeks “De eindtermen”. Je kunt nog steeds de mp3’s van deze en eerdere lezingen beluisteren via deze blog. Ook toespraken van voorgaande jaren zijn nog terug te vinden.

In stukjes hoop ik de komende dagen de lezingtekst over een nieuwe hemel en nieuwe aarde door Jos Vanlede voor je te kunnen online zetten. Hier alvast de inleiding.



Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde

"Een onderwerp als de nieuwe hemel en nieuwe aarde spreekt tot de verbeelding. Het is ook mijn verlangen en mijn gebed om uw verbeelding te prikkelen opdat blijdschap in God en de Heer Jezus uw hart mag tot aanbidding brengen. Pas dan is dit een geslaagde avond voor mij.

Menig christen die met regelmaat probeert de Bijbel te lezen, worstelt en wroet zich een weg doorheen de profetische boeken. De vraag die daarbij steeds terugkeert is: “Moet ik dit nu letterlijk of figuurlijk zien? Gaat het hier om een symbolische voorstelling of zal dit letterlijk zo gebeuren?”

Wat de passage betreft (uit Opb.) die we vanavond lazen, geloof ik persoonlijk dat de apostel Johannes ons niet in het ongewisse laat hoe we ze moeten zien. In de openingswoorden van de openbaring van Jezus Christus, geeft Johannes een duidelijke hint naar de wijze waarop God deze boodschap aan hem heeft overgebracht.

“Openbaring van Jezus Christus, die God Hem heeft gegeven om zijn slaven te tonen wat spoedig moet gebeuren; en Hij heeft die door zijn engel gezonden en aan zijn slaaf Johannes te kennen gegeven.” (semaino “door tekenen bekend gemaakt”) (Opb.1:1)


Wie een Bijbel met kanttekeningen heeft zal bij het 1e vers een verwijzing terugvinden naar Dn.2:28, 29.
Het boek Daniël is één van de profetische boeken waar Johannes vaak naar verwijst.
Johannes begint zijn boek in de oorspronkelijke taal met woorden die veel overeenkomst vertonen met Daniëls inleidende woorden aan koning Nebukadnessar toen hij hem het visioen en de uitleg ging bekendmaken.

Er is veel voor te zeggen dat Johannes ons op deze manier wil aangeven dat de visioenen in het boek de openbaring van Jezus Christus, op dezelfde wijze zijn overgebracht aan Johannes, namelijk door tekenen of symbolen. Het visioen dat God bekendmaakte aan Nebukadnessar was duidelijk een symbolisch visioen, wat voor de koning niet te begrijpen viel zonder de uitleg van Daniël.

“te tonen”

God wil doormiddel van deze openbaring “zijn slaven tonen wat spoedig moet gebeuren.” Telkens luidt deze uitdrukking “te tonen” verder in het boek een nieuw symbolisch visioen in.
Kom, ik zal u tonen het oordeel over de grote hoer die op vele wateren zit (Opb.17:1)
Kom, ik zal u de bruid, de vrouw van het Lam tonen. (Op.21:9)

Het boek de openbaring van Jezus Christus, dankt zijn naam aan de 1e zin waarmee het boek begint. Die eerste zin mag dan ook als het programma voor de verdere inhoud van het boek beschouwd worden. Als we dit boek vanaf het eerste vers “letterlijk” willen interpreteren, horen wij het boek hoofdzakelijk als symbolisch te lezen en te verklaren. Letterlijk lezen betekent voor mij lezen naar de bedoeling, de intentie van de auteur.

In sommige gevallen verklaart Johannes zelf de betekenis van de symboliek, bijvoorbeeld in het eerstvolgende visioen waar Jezus wandelt tussen de kandelaars. Waar dit niet het geval is, kunnen we de betekenis achterhalen door de talloze verwijzingen naar het OT. Vandaar dat sommige Bijbeluitleggers Johannes' boek zien als een commentaar op de hele Bijbel."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten