vrijdag 11 december 2009

Jonathan Edwards' kenmerken van een opwekking

Jonathan Edwards noemt als kenmerken van een opwekkingsbeweging:
- Mensen worden overtuigd van hun zondige aard, kennen diep berouw, worden versterkt in hun geloof in Jezus Christus.

- Ze worden weggetrokken van wereldse begeerten en krijgen een sterk verlangen naar de beloften van het Evangelie.

- Ze gaan meer rekening houden met de Schrift, waardoor zij graag willen doen wat Christus van hen vraagt: in denken en doen op Hem gaan lijken.

- Ze gaan dicht bij Gods waarheid leven en daardoor de dwaling onderkennen en verwerpen.

- Ze gaan God en de naaste liefhebben, ze worden nederig en tonen de vrucht van de Geest in hun gezin en werkomstandigheden.

Uit een artikel 'China op zijn best' van Aad Kamsteeg over christenen in China, voor een themanummer van CV-Koers "Leven met vervolging" in november 2008 (Dossier vervolgde kerk).

2 opmerkingen:

  1. Dag Jan,

    Ik was op zoek naar meer info over de evangelist David Brainerd. Misschien ken je hem wel. Hij ging naar de Indianen in het Noordelijke Amerika van de 18de eeuw om het Evangelie te verkondigen.

    Uiteindelijk ben ik bij Jonathan Edwards beland, die een boek over het leven van David Brainerd geschreven heeft. Ik ben blijven steken bij deze puriteinse gelovige. Zijn leven en zijn werken zijn mij momenteel echt tot zegen. Zijn leven zet aan tot navolging en zijn preken zijn zeer verrijkend. Die zouden in feite door elke gelovige die serieus God wil leren kennen, eens gelezen moeten worden.
    Vooral de preek die hij gaf op de uitvaartdienst van David Brainerd.

    Uit zijn leven kun je zien hoe hij reeds op vroege leeftijd (21 jaar) na een drastische ommekeer in zijn christelijke leven, heel dicht bij God leefde. Hoe hij daarop jaar op jaar ware intimiteit had met God.

    Ben je redelijk goed met Jonathan Edwards vertrouwt Jan?

    Luc,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Luc,
    Ja hoor, ik heb al heel wat over Brainerd gehoord. Via John Piper maakte ik ook kennis met Jonathan Edwards en ik hoorde over de link tss Edwards en Brainerd.
    Er is zeer goed materiaal te vinden op het internet ivm Brainerd, o.m. zijn dagboek in pdf als ik me niet vergis.
    Een preek van John Piper over het leven van Brainerd kon me tot tranen toe bewegen. Dit is de link er naartoe: http://www.desiringgod.org/resource-library/biographies/oh-that-i-may-never-loiter-on-my-heavenly-journey

    BeantwoordenVerwijderen