dinsdag 20 oktober 2009

Noem me aub niet religieus of ik bega nog een erge zonde (deel 6)



Religieus zijn en geloven in het evangelie: er gaapt een diepe kloof tussen. Dit is het zesde deel uit een korte reeks en tegelijk schuchtere poging om iets van de grote verschillen te schetsen.

RELIGIE:
Mijn identiteit en eigenwaarde zijn grotendeels gebaseerd op hoe hard ik werk of op hoe moreel ik wel ben, en dus moet ik ook neerkijken op hen die ik als lui of immoreel zie. Gevolg: ik minacht 'de ander' en voel me superieur tegenover hem/haar.


EVANGELIE:
Mijn identiteit en eigenwaarde zijn gebaseerd op degene die stierf voor Zijn vijanden, op Hem die voor mij uit de stad werd gegooid. Ik ben door pure genade gered. Dus kan ik niet neerkijken op hen die iets anders geloven of uitvoeren dan mij. Slechts door genade ben ik wat ik ben. Ik voel niet de innerlijke drang om discussies te winnen.


(oorspronkelijke Engelstalige bron: Tullian Tchividjian. In zijn boek "In alle redelijkheid" gaat Tim Keller dieper in op het verschil tussen religie en het evangelie. Lees hier meer over het boek)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten