woensdag 17 november 2010

Gehoorzame kinderen opvoeden (2)



Je kinderen opvoeden tot gehoorzaamheid: een hele kluif. PJ and Ashleigh Smyth geven enkele handreikingen. Vandaag het tweede deeltje.

3. We geven zelf het goede voorbeeld tegenover gezagsfiguren in ons leven

Diverse malen per jaar is er een clash tussen wat mijn baas van me vraagt en wat mijn gezin en ikzelf zouden willen doen. Ik benut deze kansen elke keer om mijn jongens uit te leggen dat ik mijn baas meteen moet gehoorzamen, gekoppeld aan goed gedrag; hoewel ik liever mijn zaterdagmorgen met hen zou doorbrengen, moet ik mijn baas gehoorzamen en naar die vergadering gaan.

(Nota ter verduidelijking: Ik volg de geest van bovenstaande opmerking, maar meen niet dat in elke job zomaar verlangd kan worden dat je op zaterdagmorgen naar een vergadering gaat. De context van de opmerking kan ook van belang zijn.)


4. We proberen om onze kinderen niet tot toorn te prikkelen (Ef. 6:4)

Vermijd stomme regeltjes. Kies je veldslagen uit (Pick your battles). Wees genadig en meevoelend. Wanneer je fouten maakt, zeg dan oprecht 'Sorry' teggen hen. Geef hen ook zeker voldoende aandacht zodat ze niet in de verleiding gebracht worden om te rebelleren precies om toch wat van je aandacht te krijgen.


(Bron)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten