dinsdag 16 november 2010

Gehoorzame kinderen opvoeden (1)



Recent gelezen bij The Resurgence (door PJ and Ashleigh Smyth): 6 punten om rekening mee te houden bij het opvoeden van kinderen tot gehoorzaamheid. Vandaag de vertaling van de eerste twee. Vooral omdat punt twee een openbaring voor me was, omdat ik het vaak anders zag en ook zelf anders had gedaan - hàd ik deze overweging niet op mijn weg gevonden ...

1. We vertrouwen in het ouderlijk gezag dat God ons geeft

God heeft ouders in de plaats gesteld als figuren die autoriteit weerspiegelen in de levens van de kinderen. Hebreeën 12 spreekt over hoe tucht eigenlijk een voorrecht is dat verbonden is met het zoonschap. Wees niet bang dat je kind je tucht zal verwerpen. Integendeel: ze zullen spoedig beseffen dat het een teken is van je liefde voor hen.


2. We tellen nooit tot drie

Het gebruik van tot drie te tellen ondermijnt je gezag en plaatst het kind achter het stuur. Je leert hen dat gehoorzaamheid uiteindelijk een onderhandeling is en dat zij de timing van hun gehoorzaamheid mogen bepalen. Onderricht hen om te denken "Ik moet meteen gehoorzamen".


Kun je niet wachten tot de volgende punten vertaald zijn? Lees dan hier het volledige stukje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten