woensdag 3 november 2010

Corrie Ten Boom over bezorgdheid

Iemand zei eens tegen Corrie Ten Boom naar aanleiding van de beproevingen die ze meemaakte in het concentratiekamp:

'Ik ben er zeker van dat uw geloof u er doorheen heeft geholpen … '

Corrie antwoordde nuchter:

‘Mijn geloof? Ik weet het niet. Mijn geloof was zo zwak, zo wankel. Het was moeilijk om te geloven. Als alles veilig om je heen is, dan is het gemakkelijk. Maar in dat kamp, waar je je eigen zuster en duizenden anderen van honger ziet omkomen, waar je omringd wordt door mannen en vrouwen die een opleiding in wreedheid hebben, weet ik niet of mijn geloof mij er doorheen geholpen heeft. Nee, het was Jezus. Hij die gezegd heeft: ‘Ik ben met u tot het einde der wereld.’ Zijn eeuwige armen droegen mij er doorheen. Hij was mijn zekerheid. Als ik zeg dat het mijn geloof was, kunt u, wanneer u ontberingen moet doorstaan zeggen: Ik heb nu eenmaal Corrie’s geloof niet. Maar als ik u zeg dat het Jezus was, dan kunt u erop vertrouwen, dat Hij, die mij er doorheen droeg, hetzelfde voor u zal doen.'

Nog enkele citaten van Corrie ten Boom:

- Vandaag is het “morgen” van gisteren waarover u zich bezorgd maakte en alles is goed.

- Gepieker is vaak het dragen van een last die we helemaal niet hoeven te dragen.

- Vrees klopte aan de deur. Het geloof deed open. Er was niemand.

- Gebed verplaatst onze aandacht van het probleem naar de kracht: van onze bezorgdheid naar de Almachtige.

- Bezorgdheid is het dragen van de last van morgen met de kracht van vandaag.

- Bezorgdheid is als een schommelstoel: je bent voortdurend in beweging, maar je schiet niets op.

- Piekeren lost de problemen van morgen niet op en doet niets aan het verdriet van gisteren, maar het verlamt je vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten