zaterdag 27 juni 2009

Niet geslaagd voor een ingangsexamen ... Wat kan ik leren?

Afgelopen week kreeg ik negatief nieuws over een ingangsexamen waaraan ik deelnam. Ik dacht dat een paar besluiten misschien ook voor andere “gebuisden” interessant kunnen zijn.

- God wil mij momenteel duidelijk elders
Had God me die nieuwe job willen schenken, dan had ik die vast. Zoveel is zeker. Ik weet immers dat ik het nodige gedaan had in voorbereiding.

- God geeft ons niet altijd de (schijnbaar) makkelijkste en snelste oplossing
Maar God geeft overigens wel altijd wat we nodig hebben. De job leek interessant (vooral met werkeloosheid in het vooruitzicht) en dichtbij, maar blijkbaar primeren momenteel andere dingen.

- God wil me nederiger maken
Te weinig punten halen op een examen waar anderen wel slagen: het helpt om (even) niet meer van mezelf denken dan geoorloofd. Elke gebuisde krijgt een les in nederigheid.

- God wil me laten meeleven met anderen
Wie alleen succesverhalen kent, staat veraf van mensen die worstelend door het leven gaan.

- God is genadig
... Want Hij ziet ook (en vooral) om naar mensen die zeker niet overal de beste zijn. “Denk eens aan uw roeping, broeders en zusters. Onder u waren er niet veel die naar menselijke maatstaf wijs waren, niet veel die machtig waren, niet veel die van voorname afkomst waren.” (1Kor1:26)

- Gods familie is groot en liefdevol
Ik kreeg heel veel steunbetuigingen van liefdevolle mensen rondom ons. Wat een genade om in de Heer omringd te worden door een liefhebbende familie.

- God heeft een andere oplossing
Hoera: een gesloten deur betekent dat er een andere zal opengaan. Want God is onze liefhebbende Vader die ons geen steen geeft als we om een brood vragen!

4 opmerkingen:

  1. handelingen 16:6-10

    we leven verder mee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helaas weet ik maar al te goed hoe het voelt als een deur dichtknalt terwijl je dacht dat je daardoor zou kunnen stappen.


    Deze beeldspraak gaat misschien een beetje ver, maar op het moment zelf voelt het soms wel zo.

    Veel sterkte en bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien wil je zelf ook iets delen over hoe jij God zoekt/vindt in de teleurstelling? Kan ook opbouwend zijn voor anderen (waaronder mij) ;-)
    Is maar een suggestie, hoor.

    Grtjs
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen