donderdag 4 juni 2009

"De prijs van Tiananmen"



Fragment van wat oud-studentenleider Zhang Boli in De Morgen van 4 juni vertelt, in het artikel 'De prijs van Tiananmen', door Catherine Vuylsteke. Zhang Boli woont in de VS en is er voorganger van een kerk.


(...) 'Hij is bang voor de vriesdood en moet denken aan de woorden van zijn nicht die hem er weer bovenop kreeg na een haast fatale aanval van tyfeuze koorts enkele weken eerder. Op een avond vroeg de analfabete boerenvrouw hem voor te lezen uit het enige boek dat ze bezat, een handgeschreven exemplaar van het evangelie volgens Johannes. "Zodra ik begon te lezen", schrijft hij, "kon ik niet meer ophouden. 'Broer, je moet bidden', hoort hij haar nu in de Siberische schuur zeggen, 'Jezus zal je redden'. '

'Hoewel ik nog steeds niet geloofde, begon ik te bidden. Ik kon niets anders bedenken om mezelf te troosten en wat hoop te geven. Ik verkeerde in een toestand van halve bewusteloosheid, maar ineens had ik een moment van grote helderheid. Een verblindende lichtstraal scheen door de duisternis en plots had ik het warm. Ik kon mijn ogen niet openen, maar ik hoorde een stem die zei: 'Zhang Boli, je zult niet sterven, want je zult in Mijn naam doorgaan.' Ik knielde op de grond en zei: 'Heer, als U me deze dag laat doorkomen, zal ik U voor altijd dienen.''

(...)
"Ik heb de tanks overleefd, een Siberische vriesdood en kanker in een vreemd land.
Keer op keer heeft God mijn leven gered."



Precies 20 jaar geleden werd het studentenprotest op het Chinese Tiananmenplein bloedig onderdrukt.

2 opmerkingen:

  1. Bijzonder,

    Steeds als ik zo'n verhaal lees moet ik denken aan het boek "Thuiskomst" van Randy Alcorn.

    Prachtig boek over christenen in het 'moderne' China.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ook, maar daarna denk ik altijd aan hoe niet spectaculair het hier is. Dan schaam ik me voor mezelf en bid ik om zulke toewijding...

    BeantwoordenVerwijderen