woensdag 26 mei 2010

Met vergeving haal je muren neer

Niet alleen is vergeving genadig, het is ook een gelofte. Vergeving is een belofte elkaar vergiffenis te schenken. Ken Sande vat vier beloften samen die christenen maken wanneer ze elkaar vergeven:
- Ik zal niet langer voortborduren op deze gebeurtenis
- ik zal deze gebeurtenis niet weer ophalen en ze tegen je gebruiken
- ik zal niet met anderen praten over deze gebeurtenis
- ik zal deze gebeurtenis niet tussen ons laten staan of in de weg laten staan van onze persoonlijke relatie


Door deze beloften te maken en ze te houden kun je de muren neerhalen die tussen jou en de overtreder instaan. Je belooft niet te blijven stilstaan bij of te broeden op het probleem of te straffen door de persoon op een afstand te houden.

Je maakt de weg vrij voor de relatie om zich te ontwikkelen, niet gehinderd door herinneringen van overtredingen uit het verleden. Dit is precies wat God voor ons doet en het is hetgeen waartoe Hij ons roept ook voor anderen te doen.


(uit 'The Peacemaker' door Ken Sande - gelezen in 'Unpacking Forgiveness' door Chris Brauns, pag. 57, Crossway Books. Bovenstaande quote staat niet los van wat ik eerder uit Brauns' boek citeerde; zie hier, hier en hier.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten