dinsdag 25 mei 2010

Je realiseert het je beter vroeg dan (te) laat

"Net als de psalmisten en profeten van het Oude Testament, kunnen Jezus en de apostelen genieten van het vooruitzicht dat de gerechtigheid overal zal zegevieren, omdat God over alles zal oordelen. Maar ze scheppen er geen genoegen in dat dit voor sommigen een eeuwigdurende hel zal betekenen.

Als ze het over de hel hebben, dan is het op een manier zoals een evangelist dat zal doen, namelijk om vol medelijden te waarschuwen tegen de wegen van onverschilligheid en gebrek aan berouw die ernaartoe voeren, en als middel om de mensen te smeken hun hart te openen voor de liefde die verlost.

(...)

Het Nieuwe Testament schildert de hel af als een plaats waar men zich van zijn pijn bewust is, een pijn die te vergelijken is met die van vuur, waarin de veroordeelden beseffen
(1) hoe weerzinwekkend en schuldig hun manier van leven op aarde was in de ogen van hun Schepper;

(2) hoe terecht Gods straf was, toen Hij hen buitensloot van zijn aanwezigheid en vreugde;

(3) hoe totaal ze nu alle vreugde en plezier verloren hebben en

(4) hoe onveranderlijk hun toestand is.


Toch is Gods verbanning van deze mensen naar de hel rechtvaardig,
- ten eerste omdat het precies is wat ze verdienen

- ten tweede omdat de hel - het bestaan los van God, dat er ook op neerkomt dat ze los zijn van al het goede - ten diepste is wat ze gedurende dit leven feitelijk zelf verkozen hebben, zodat Gods oordeel niets meer en niets minder is dan het bekrachtigen van hun eigen keuze."


(J.I. Packer in zijn inleiding op 'Belangrijke vragen over de hel' van Ajith Fernando, uitg. Novapres, pag. 9 en 10. Hier lees je het eerste hoofdstuk van het boek online. Dit is een degelijke inleiding op het thema 'hel' en het boek is blijkbaar verkrijgbaar aan 2,50 euro)

1 opmerking: