woensdag 18 juni 2008

West-Vlaamse werkt al 5 jaar in getto's New York




Vandaag in het Nieuwsblad: een artikel over Sielke Dedeurwaerder. Deze maatschappelijk werkster uit Marke is al 5 jaar onder straatkinderen actief in de getto's van New York (voor Metro Ministries, opgestart door Bill Wilson, de bezielde auteur van "Van wie is dit kind").
Sielke kwam eerder al op Radio 2 (en als ik me niet vergis ook op tv) (uitzending door ERTS).

Dit is het stuk uit het Nieuwsblad:



Met schoolbus door straten van New York
West-Vlaamse vijf jaar werkzaam in getto

MARKE - Sielke Dedeurwaerder kreeg van fietsclub 't Vierkant'n Wiel een cheque van 1.250 euro toegestopt. Het geld gaat rechtstreeks naar New York. Daar zet Sielke zich al vijf jaar lang in om kinderen en jongeren uit de getto's van New York aan een betere toekomst te helpen.


Sielke werkt voor Metro Ministries, een niet-gouvernementele organisatie die zich inzet voor kinderen uit de grauwe getto's van New York. Overleven doen ze met sponsoring en giften. 'Het gebeurt nu en dan dat mensen uit België een actie voor me organiseren', vertelt Sielke. 'Vaak moet ik daar zelf niets voor doen. Deze keer kende mijn moeder (Ria Dusselier, nvdr.) iemand van 't Vierkant'n Wiel. De fietsclub zocht een goed doel om de opbrengst van de fuif aan te schenken en dat ben ik geworden.'

Via buurtwerk, huisbezoeken, weekendprogramma's en zomerkampen helpt Metro Ministries heel wat jongeren om aan hun omgeving te ontsnappen. De organisatie wordt dan ook gerespecteerd in de buurt: 'Als medewerker loop je rond met een T-shirt met de mascotte Yogi Bear erop. Met dat T-shirt aan voel ik me toch veiliger op straat. Ze weten waar je voor staat.'

Over de grote plas verblijft Sielke in Bushwick, Brooklyn, vlakbij het nog beruchtere Brownsville. 'Wat me naast de drugs- en geweldproblemen vooral opviel in het begin, was dat het er enorm lawaaierig is. Hoe de gangsta's die met hun grote auto's en loeiharde muziek komen aangereden, je kan het je niet voorstellen.'

Er is ook veel verdoken armoede in de wijken, weet Sielke. 'De status is belangrijk. Dus kopen ze een gsm en breedbeeldtelevisie, maar meubels hebben ze niet.'

Na vijf jaar is Sielkes visum verstreken. Nu moet ze noodgedwongen een jaartje uit de VS wegblijven. Volgend jaar vertrekt ze opnieuw. 'Ik weet niet hoelang ik het nog zal doen, maar het loont wel om er langere tijd te blijven. Zo leer je grenzen verleggen.'

'Had je me vijf jaar geleden verteld dat ik met zo'n oude gele schoolbus vol kinderen door de straten van New York zou rijden, ik had je nooit geloofd', zegt Sielke. 'Toch ben ik er nu aan verknocht. Na vijf jaar bouw je immers een band op met de gasten die je individueel begeleidt. Ik denk bijvoorbeeld aan een meisje dat ik al van haar vijftiende onder mijn hoede had en dat nu naar de hogeschool mag. Of aan iemand die aan boulemie leed en er nu vanaf is. Dat zijn de verhalen die je met je meedraagt en die je over de moeilijke momenten heen helpen.'

1 opmerking:

  1. dat is een goed werk dat zij daar doet, jammer dat haar visum verstreken is
    mensen die goed werk doen worden het land uitgezet,en terroristen konden hun werk wel afmaken, vind ik heel erg
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen