maandag 16 juni 2008

Is God beperkt in zijn almacht?


"Is Gods soevereiniteit beperkt?" lees je vandaag op de site van Desiring God. Het is een korte uitgeschreven versie van een radio-uitzending. Hier John Pipers antwoord:

"Ik verwerp het idee (van een beperkte soevereiniteit) omdat dit niet is wat de Bijbel leert. Eigenlijk leert de Bijbel ons het tegendeel.
- We leren dat er geen vogel ter aarde valt buiten de wil van de Vader om (Mt10:29).
- We leren dat het hart van koningen als waterbeken is in de handen van de Heer; Hij leidt het waarheen Hij wil. (Spr.21:1)
- We leren er dat als Jozef verkocht wordt naar Egypte en dit uiteindelijk wordt omgekeerd en zijn broers schuldig bevonden worden, dat God dan duidelijk maakt: U hebt dit ten kwade gedacht, maar Ik heb het ten goede gedacht" (Gen.50:20).
- Ik verwerp het omdat het boek Spreuken zegt dat het lot in de schoot wordt geworpen, maar dat elke beslissing daarvan de Here komt (Spr.16:33); een man overdenkt zijn weg, maar de Heer stuurt zijn gang (Spr16:9); enz. enz.

De Bijbel leert dat God soeverein is, dat Hij over alles regeert.

Er zijn ook emotionele redenen om in Gods absolute soevereiniteit te geloven. Indien ik de soevereiniteit van God over alle dingen zou verwerpen, inclusief mijn eigen wil en leven, dan zou ik meteen ook precies die God, precies die kracht verwerpen die achter alle beloften te vinden is die mijn leven leefbaar maken temidden de pijn.

Dus als je de soevereiniteit van God inlevert om Hem buiten schot te houden in rampspoed, dan verlies je Hem ook op het punt waar je kracht nodig hebt om de rampspoed te kunnen dragen en die ten goede te zien veranderen. Indien God hier verworpen wordt, wat rest me dan nog behalve God-loze rampspoed?

Als dit is wat mensen willen kiezen, dan kunnen ze die existentiële beslissing nemen, maar het zou onbijbels zijn, en, volgens mij, ook dwaasheid voor het leven zelf."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten