dinsdag 22 januari 2008

Mensen zijn geïnteresseerd in Jezus, niet in zijn bruid

Op de site van CV-Koers staat een voorpublicatie van het eerste hoofdstuk van 'Ik zie een leger', het nieuwe boek van Floyd McClung dat deze maand verschijnt. Ik kreeg een positieve eerste indruk. Hieronder enkele higlights uit de voorpublicatie.

"Ik geloof in de kerk, maar ik meen ook dat ze in een crisis verkeert. En als je een crisis op wilt lossen, zul je eerst moeten zien dat verandering noodzakelijk is. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om vast te stellen dat de kerk in het Westen niet langer groeit en dat ze geen kracht meer heeft om een geestelijke verandering teweeg te brengen in de cultuur om haar heen. Dat is een crisis.
Mensen buiten de kerk zijn wel degelijk geïnteresseerd in Jezus, maar niet in zijn bruid."

"Het algemene beeld is dat in de hele westerse samenleving het aantal mensen dat een kerk bezoekt in snel tempo is afgenomen, waar megakerken zowel in omvang als in aantal en invloed zijn gegroeid. Met andere woorden: er gaan minder mensen naar de kerk en van de mensen die wel gaan bezoekt de meerderheid een grote kerk.
Deze verschuiving heeft geleid tot een verlies van invloed op de cultuur. In het Westen is de kerk niet langer de vormgever van de maatschappij die zij was."

"Ik heb een overtuiging: de invulling die wij van oudsher aan kerk-zijn geven, heeft voor de overgrote meerderheid van de mensen die niet meer bij een kerk zijn aangesloten geen enkele relevantie meer. Misschien is één van de redenen wel dat we er heel veel tijd en energie in steken om dat ene uurtje op zondag aantrekkelijk te maken voor mensen die gered zijn, zonder ervoor te zorgen dat diezelfde mensen weten hoe zij zelf de kerk in de wereld kunnen zijn.
Is Jezus gestorven zodat wij steeds grotere kerkgebouwen konden bouwen en steeds fraaiere folders zouden drukken? Of stierf hij voor een volk dat zich zo in hem zou verliezen, dat het zijn passie zou delen om de wereld in te trekken en steeds meer volgelingen van Jezus te winnen en bijeen te brengen?
Niemand is bereid zijn leven te geven voor iets dat niet meer is dan een op zondagen en kerkgebouwen gericht christendom. Mensen geven alleen hun leven voor iets dat groter is dan henzelf en verder reikt dan de muren van het gebouw waarin zij kerken. God heeft ons gemaakt met een behoefte aan iets dat zo veelomvattend is, dat het invloed heeft op alles wat ons lief en dierbaar is en alles wat wij geloven. Hij zette ons op deze planeet om er heerschappij over te voeren. Alleen een droom die een grote uitdaging inhoudt, en een groot appèl doet op de bereidheid van mensen zich eraan toe te wijden, zal zo tot de verbeelding kunnen spreken dat zij hun leven willen inzetten om de wereld aan de voeten van Jezus te brengen."


" (...) Miljoenen mensen komen bijeen in kleine huiskerken in China, India, Centraal Azië, en Zuid Amerika. Zonder het te weten breken zij met definities van kerk-zijn die ons in het Westen zo dierbaar zijn.
Zij hebben een boodschap voor het Westen: de kerk is geen instituut maar een leger. Zij richten zich niet op het hebben van plechtstatige godsdienstoefeningen in een speciaal religieus gebouw. Zij komen overal waar dat kan bijeen om Jezus’ woorden te bestuderen, te bidden en te aanbidden."

"Deze volgelingen van Jezus, die over de hele wereld kerk-zijn beleven in kleine, eenvoudige, organische gemeenschappen, zijn ervan overtuigd dat Jezus door hen heen verdergaat met het werk waarmee hij tweeduizend jaar geleden begon. (...) Zij beschouwen zich als geroepen, vanaf het moment dat zij ‘ja’ tegen Jezus zeiden en zijn van mening dat ze een bijbel nodig hebben, niet een bijbelschool."

"Wat Jezus over kerk-zijn onderwees, was zo eenvoudig dat iedereen het kan begrijpen. Hij gaf het voorbeeld van een gemeenschap van mannen en vrouwen die samen uitreiken naar de mensen om hen heen. Het model dat Jezus gaf en zijn onderwijs erover maakt dat ik het ‘Simple Church’ ben gaan noemen. Niet omdat ik denk dat het ene model beter is dan het andere, maar hoe ingewikkelder we onze invulling van kerk-zijn maken, des te moeilijker zal het te vermenigvuldigen zijn. Een ingewikkelde kerk is overweldigend en het is lastig je er deel van te voelen. Hoeveel mensen zijn er die zichzelf in staat achten een megakerk te starten of te leiden?"

"Neil Cole zei het zo: ‘De meeste christenen vandaag de dag vragen zich af hoe ze verloren mensen bij Jezus moeten brengen. De sleutel voor kerken die vanzelf groeien, is Jezus te zijn voor verloren mensen.’"

"Mijn theologische overtuigingen? Ik geloof in de orthodoxie van een radicale gemeenschap van Jezus-volgers, die de effecten van onrecht wil verzachten en de liefde van de Vader wil uitdelen aan mensen die nog nooit begrepen hebben dat hij om hen geeft. Ik geloof dat de kerk van Jezus Christus de hoop voor de wereld is. Jezus zelf verkoos de kerk om zijn voortdurende, lijfelijke aanwezigheid in deze wereld te zijn. Ik geloof dat al het goede dat de kerk brengt, van Jezus en voor Jezus is."

" Dit zijn de vijf kernwaarden die mijn
leven richting geven:
• Eenvoudig kerk-zijn
• Moedig leiderschap
• Doelbewuste gehoorzaamheid
• Apostolische passie
• Discipelen maken

Op de volgende bladzijden ga ik dieper op deze vijf kernwaarden in. En ik bid dat wat ik daarin ontvangen heb, jou zal inspireren en aanmoedigen om opnieuw na te denken over ‘kerk’ en dat je, al doende, zult merken hoe de Geest van God je kracht geeft en op de dorre beenderen van jouw dromen blaast.
Zijn kerk is een leger. Wij zien soms niets dan botten, maar als zijn Geest op de botten blaast, staat er een leger. Ik nodig je uit om met me mee op reis te gaan."

Floyd McClung, Kaapstad, 2007.

Fragmenten uit het inleidend hoofdstuk van het boek 'Ik zie een leger - Kerk-zijn op een andere manier' (Highway Media, 287 blz., € 16,90).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten