zondag 11 september 2011

Binnendijk: 'Gebed brengt de hand van God in beweging'



Een uit de kluiten gewassen fragment uit een uitgebreid interview met Henk Binnendijk op Habakuk.nl. Heel wat van het gesprek gaat over bidden.

(...)

Bid!

‘Hoe je in deze tijd een gebedsleven kunt leiden? Je moet het gewoon doen. Kies ervoor om tijd te nemen met God. Het wezen van gebed is heel eenvoudig: God liefhebben. Als je Hem liefhebt, is bidden iets natuurlijks. Ik vraag wel eens aan mensen: Wat heb je nou met Jezus? En als je niets met hem hebt, wat moet je dan in de hemel? Gebed vraagt oefening. Je moet de smaak te pakken krijgen.’

‘Veel mensen vinden het moeilijk om te bidden. Dat komt omdat ze maar weinig zicht hebben op Gods bedoelingen. We willen wel graag dat God van ons houdt en dat we in de hemel komen, maar zien niet dat God een veel groter plan heeft met deze aarde. “Je bent niet bedacht op de dingen Gods”, zegt Jezus tegen Petrus. Het gaat niet om onze plannetjes en activiteiten. Niet wat wij doen houdt stand, maar alleen wat God doet door ons heen.’

‘De toren van Babel is door mensen gebouwd en hield niet stand. Een hoofdstuk later lees je over de roeping van Abraham. Daar is de beweging precies andersom: niet van beneden naar boven, maar van boven naar beneden. God roept Abraham om zijn vaders huis te verlaten en te gaan naar het land dat Hij hem wees. Abraham verwachtte de stad met fundamenten waarvan God de ontwerper en bouwmeester is.’

Diepere betekenis

(...)
Henk verliet het bedrijf van zijn vader en ging werken als evangelist. Letterlijk pro Deo, voor God. Zonder kerk of vriendenkring die hem ondersteunde. Henk leefde van het geld dat hij nu en dan kreeg voor een spreekbeurt. ‘Het was een tijd van grote soberheid’, aldus Henk. ‘Maar juist in die tijd heb ik geleerd om afhankelijk van God te leven. Ik durfde niet te zondigen, want dan was ik bang dat God de geldkraan dichtdraaide.’

Het was ook de tijd dat hij belangrijke lessen leerde over het gebed. ‘Bidden is je afhankelijk maken van God’, leerde hij. En: ‘Gebed brengt de hand van God in beweging. Hudson Taylor zei eens: “We moeten leren mensen te bewegen via God, uitsluitend door gebed.”

Gebedsarmoede

De aandacht voor gebed in veel kerken en gemeenten is maar mondjesmaat, constateert Henk. ‘Als je spreekt over gebed, werpen mensen je vaak voor de voeten: bidt en werkt. Dat is een uitspraak die ons goed van pas komt, omdat we ons dan niet zo met gebed hoeven bezig te houden. Alleen staat die uitspraak nergens in de Bijbel. De verhouding tussen gebed en werken is volkomen uit balans. In Nederland heerst een grote gebedsarmoede. De gevolgen zijn duidelijk. Elke week sluiten gemiddeld twee kerken hun deuren.’

Henk Binnendijk valt even stil, alsof hij zichzelf hoort spreken. ‘Nu ben ik wel erg negatief aan het praten en dat wil ik eigenlijk niet. Maar wat ik zeggen wil: we kunnen niet zonder gebed! Het geheim van alle grote christenen is hun omgang met God. Van Henoch lees je alleen maar dat hij wandelde met God. En wat heeft Abraham nou helemaal gepresteerd in zijn leven? Maar God spreekt over hem als “Abraham, Mijn vriend”. Wat betekende hij veel voor God.’

Vragen stellen

‘Of ik lang bid? Nou, ik kan niet zeggen dat ik uren per dag bid. Ik zou niet weten wat ik allemaal moet zeggen. Na tien minuten ben ik wel uitgepraat. Maar bidden is veel meer dan praten. Bidden is ook luisteren, gemeenschap en intimiteit zoeken met de Allerhoogste. Verder stel ik veel vragen. Net als Rebecca dat deed. “Daarop ging ze heen om de Here te vragen”, staat er in Genesis 25:22. En God gaf haar antwoord. Dat vind ik zo boeiend. Als ik God vragen stel, hoor ik nooit een stem die mij antwoordt en evenmin krijg ik een briefje uit de hemel. Maar ik merk hoe God Zijn antwoord in mijn verstand legt. Zodat ik kan zeggen: “Dank U wel, Here God.” God is de grootste psycholoog en pedagoog. Hij heeft ons gemaakt en weet waar er innerlijk bij ons defecten zitten, waardoor we dingen niet goed zien. Het is een zegen om met je vragen naar God te gaan.’

(...)

(auteur: Gertjan de Jong - foto: Marijke Duifhuizen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten