maandag 10 augustus 2009

Wolken van beproeving (2)


En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten volle in zwakheid. Zeer gaarne zal ik dus in zwakheden nog meer roemen, opdat de kracht van Christus over mij kome. Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, smaadheden, noden, vervolgingen, benauwenissen ter wille van Christus, want als ik zwak ben, dan ben ik machtig.
(2Kor.12:9-10, NBG-vertaling)

Zo waren bewolkte dagen tijden van de nabijheid van de Heere, dagen van onafgebroken gemeenschap en van de bijzondere ervaring van Zijn genade. De wolken namen slechts de scherpte van het licht weg, niet het licht zelf. Het waren dagen van roemen, dagen van welbehagen en dagen van bijzondere kracht.

Nu weet u, christen, hoe het in het leven van overvloedige genade in alles te allen tijd met de wolken zal gaan en welke voorziening de trouwe Heere daarvoor heeft getroffen. Het is alles samengevat in één zin: ‘Mijn genade is u genoeg.’ Er kan geen toestand, nood of benauwdheid komen zo diep, zo zwaar of zo groot, of Zijn genade heeft het alles van tevoren gezien en van tevoren erin voorzien. versta het toch en als het niet verstaan kunt, geloof het! Vertrouw het overige aan Hem toe: ‘Mijn genade is u genoeg!’ Want vergeet dit toch niet: hoe zwakker u wordt in uzelf, vertrouw des te meer: ‘Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.’

Christen, krijgt u er geen zin in om met Paulus te zeggen: ‘Als dat zo is, zal ik in plaats van klagen en vrezen veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij wone’? Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, ‘want als ik zwak ben, dan ben ik machtig.’ Doe het toch! Zoals Paulus bijna twintig jaar nadat hij deze belofte heeft ontvangen, het getuigenis kon afleggen: ‘De Heere heeft niet altijd alleen genoeg gegeven, maar de genade des Heeren is zeer overvloedig geweest’, zo zult ook u ondervinden dat Hij uw geloof niet zal beschamen.
Uit: “Schep mij een rein hart” (Bijbels dagboek – Andrew Murray, samengesteld door L.J. van Valen – Uitg. De Banier. Overdenking van 8 augustus)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten