maandag 17 september 2007

Het echte werk


Is gebed een hulpmiddel in de strijd, of maakt het mee deel uit van de strijd?
Velen bekijken gebed als een hulpmiddel in tijden van nood, van welke aard ook. Hoe ging Jezus met het gebed om? In gebed stelde Hij zijn hart haarfijn af op de wil van de Vader. Wat daarop volgde was het middel om die wil te vervullen. In zijn boek over gebed haalt Philip Yancey Haddon Robinson als volgt aan:

"Waar zweette Jezus grote druppels bloed? Niet in het paleis van Pilatus, en ook niet op weg naar Golgotha. Dat gebeurde in de hof van Getsemane. Daar heeft Hij 'onder tranen en met luide stem gesmeekt en gebeden tot hem die hem kon redden van de dood' (Hebreeën5:7)."

Eigenlijk verwacht je dat Jezus tijdens zijn bidden in de hof van Getsemane rustiger blijft, en pas daarna zijn diepste angsten doormaakt. Maar het omgekeerde is waar: het zweten van druppels bloed en het uitspreken van die diepe angst vindt precies in de fase van gebed plaats. Maar als Hij vervolgens zijn wrede marteling en dood tegemoet gaat, aarzelt Hij geen moment. Neen, dan biedt Hij zich meteen moedig en bewust aan als de persoon naar wie zijn vervolgers op zoek zijn.

3 opmerkingen:

  1. dag Jan
    Ik bid iedere morgen en ben dan dankbaar voor de nieuwe dag die er komt. Ik bid ook iedere keer als ik in de wagen stapt, om een behouden reis te hebben.
    Ben ik alléén, dan praat ik met God
    Ik vind bidden een manier om mijn gevoelens kenbaar te maken aan God, om Hem te danken en te eren, voor alles wat Hij dagelijks voor ons doet.
    Bidden mogen we niet enkel doen als het minder goed gaat, we moeten bidden als het goed gaat ook.
    Jezus wist wat Hem zou overkomen. Gelukkig eist God van ons geen dergelijke offers, en weten we wat we krijgen; eeuwig leven

    nog een fijne avond
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt helemaal gelijk, en zet me met beide voeten terug in de realiteit van elke dag, waarin God zijn zon laat opgaan en ons gelukkig ook regelmatige regenbuien geeft (weliswaar niet altijd op de gewenste tijdstippen, maar nu we toch niet meer op reis hoeven, klagen we daar niet over) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. k kan geen reactie plaatsen bij Jan
    wachtwoord enz. wil niet.
    daarom doe ik het even bij jou.
    Kan Jan uitleg geven hoe het werkt?

    Hallo Jan
    fijn dat je ook begint op het internet.
    Bidden, mooi onderwerp. luisteren naar God is heel waardevol

    Succes en groeten van Inge
    www.openbaring.punt.nl

    Jan, ik heb die reactie van mijn logje geplakt bij het uwe, zo kan je die reactie lezen
    nog een heel fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen