vrijdag 11 juli 2014

Ik zal mijn God psalmzingen, zolang ik nog ben (Ps. 146)


Jozua 14-15; Psalmen 146-147; Jeremia 7; Mattheüs 21

Psalm 146 vormde de inspiratiebron voor liederen in vele talen. Isaac Watts (1674-1748) schreef een lied dat grotendeels door deze Psalm werd geïnspireerd. Dit lied is wijdverbreid in het Verenigd Koninkrijk; jammer genoeg is het bijna onbekend in Noord-Amerika. Dus is het de moeite waard om het hier vandaag als overdenking op te nemen:

[Oorspronkelijke tekst in het Engels:]
I’ll praise my Maker while I’ve breath;
And when my voice is lost in death,
Praise shall employ my nobler powers.
My days of praise shall ne’er be past,
While life, and thought, and being last,
Or immortality endures.

Happy the man whose hopes rely
On Israel’s God! He made the sky,
And earth, and sea, with all their train.
His truth forever stands secure;
He saves the oppressed, he feeds the poor,
And none shall find his promise vain.

The Lord gives eyesight to the blind;
The Lord supports the fainting mind;
He sends the labouring conscience peace;
He helps the stranger in distress,
The widow and the fatherless,
And grants the prisoner sweet release.

I’ll praise him while he lends me breath;
And when my voice is lost in death,
Praise shall employ my nobler powers;
My days of praise shall ne’er be past,
While life, and thought, and being last,
Or immortality endures.



[Vrije vertaling in het Nederlands:]
Ik prijs mijn Schepper zolang Hij mij adem vergunt;
En wanneer mijn stem uiteindelijk sterft,
Zal ik mijn krachten nobeler gebruiken voor lofprijzing
Mijn dagen van lofzang zullen nooit meer ophouden,
Terwijl leven en denken en het wezen voortduren,
of onsterfelijkheid blijft.

Gezegend de man wiens hoop is gevestigd
Op Israëls God! Hij maakte de hemel,
De aarde en de zee, met al hun heir.
Zijn waarheid staat voor altijd stevig vast;
Hij redt de verdrukte, voedt de arme,
En niemand zal zijn belofte bestempelen als loos.

De Here geeft de blinden hun zicht;
De Here ondersteunt het verzwakkende hart;
Hij schenkt zijn vrede aan het bezwaarde geweten
Hij helpt de vreemdeling in nood,
De weduwe en de wees,
En schenkt de gevangene zijn zoete vrijheid.

Ik prijs mijn Schepper zolang Hij mij adem vergunt;
En wanneer mijn stem uiteindelijk sterft,
Zal ik mijn krachten nobeler gebruiken voor lofprijzing
Mijn dagen van lofzang zullen nooit meer ophouden,
Terwijl leven en denken en het wezen voortduren,
of onsterfelijkheid blijft.


Eigen vertaling van de overdenking bij 11 juli uit 'For the Love of God - Volume 1'. Dit is een dagboek door D.A. Carson, uitgegeven in 1998 door Crossway Books. Volumes van het dagboek kunnen in het Engels online gevolgd worden via de blog For the Love of God (The Gospel Coalition). For the Love of God volume I is beschikbaar in pdf-formaat voor gratis download via deze link naar For the Love of God Volume I. Met toestemming overgenomen van Crossway, de uitgeverstak van Good News Publishers, Wheaton, IL 60187, www.crossway.org Rechten Nederlandse vertaling: Jan Leplae – Niets van deze vertaling mag overgenomen worden zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten