vrijdag 19 september 2008

God liefhebben en/of God gehoorzamen?



"Ben ik gemotiveerd door angst voor straf, dan zal ik net genoeg gehoorzamen om straf te vermijden.
Ben ik gemotiveerd door jaloezie, dan zal ik net genoeg gehoorzamen om beter te zijn dan de ander.
Ben ik gemotiveerd door trots, dan zal ik net genoeg gehoorzamen om complimenten van anderen te krijgen.
Ben ik gemotiveerd door liefde, dan zal ik pas tevreden zijn met een volledige en complete gehoorzaamheid.

(...)

Laten we dus geen wig drijven tussen liefde en gehoorzaamheid door te vragen of we Hem in de eerste plaats gehoorzaam zijn of liefhebben. Dit onderscheid wordt gewoon niet gevonden in de Schrift. Waar het echt om gaat is om wat je motiveert, wat je hart en verbeelding gegrepen heeft. Of om het te verwoorden zoals de Puriteinen of Calvijn het misschien zouden gedaan hebben: aanbid je God of een afgod? Want zelfs angst, jaloezie, trots enz. zijn er allemaal uitingen van dat we iets of iemand meer liefhebben of naar waarde schatten of aanbidden dan onze God."

Gelezen in een reactie van Justin Keller op een heel interessante blogpost van Tim Challies n.a.v. het nieuwe boek van Alexander Strauch "Love or Die".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten